Prioritair vaccineren

Op 17 december 2021, over deze onderwerpen: Welzijn

N-VA Leuven: "Snel werk maken van oproep aan personeelsleden van het basisonderwijs en de kinderopvang in Leuven om zich prioritair te laten vaccineren."

Deze avond geraakten Ministers Weyts (N-VA) en Beke (CD&V) het er over eens dat personeel in het basisonderwijs en kinderbegeleid(st)ers voorrang kunnen krijgen voor een boosterprik. Daarom mogen vaccinatiecentra aan hen voorrang geven indien ze op 20 december nog geen uitnodiging voor een boosterprik hebben ontvangen, als het interval sinds de laatste prik verstreken is. Lorin Parys, fractievoorzitter en Zeger Debyser, gemeenteraadslid en viroloog: "Wij roepen het Leuvense stadsbestuur op om alles in het werk te stellen om onderwijzend personeel en medewerkers van kinderdagverblijven die in aanmerking komen nu zo snel mogelijk op te roepen om zich aan te melden die derde prik te laten zetten. Nu de termijn tussen de tweede en de derde prik verkort werd naar vier maanden voor Pfizer en Moderna en 2 maanden voor Johnson&Johnson, komen heel wat van hen versneld in aanmerking voor die derde prik. Het zou zonde zijn om niet alles op alles zetten om hen zo snel mogelijk die nodige boosterprik te geven.

Parys: "Leerkrachten van het basisonderwijs en begeleiders van de kinderopvang staan in het oog van de storm en werken in een omgeving met exclusief ongevaccineerde kinderen. Daardoor raken ze sneller besmet, vallen ze uit door quarantaine en moeten soms ook klassen of kinderopvang sluiten. Hoe meer en hoe sneller we hen kunnen vaccineren, hoe beter gewapend we aan volgend semester kunnen beginnen. In heel wat steden en gemeenten konden leerkrachten en kinderbegeleid(st)ers zich al prioritair laten vaccineren. Wij riepen het stadsbestuur eerder al op dit ook in Leuven mogelijk te maken, maar Leuven hield de boot af. Nu er in de Vlaamse regering een akkoord is over prioritaire vaccinatie, is er geen enkel excuus meer voor Leuven om hier niet mee aan de slag te gaan."

Lorin Parys
fractievoorzitter