Parkeren in de benedenstad

Op 27 oktober 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Ruimtelijke ordening

N-VA lanceert leefbaar, goedkoop en efficiënt alternatief voor parkeren in de benedenstad

“Benedenstadparking is politiek compromis, maar biedt geen echte oplossingen”

Het stadbestuur legde gisteren het RUP voor de Benedenstadparking ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. “Dit RUP biedt geen antwoord op alle nadelen die verbonden waren aan de plannen voor de afgevoerde Bruulparking en waar ook Groen zich heel erg tegen verzette”, aldus Zeger Debyser, gemeenteraadslid. “Eigenlijk is deze Benedenstadparking gewoon een Bruulparking 2.0, oude wijn in nieuwe zakken, dus.” N-VA Leuven lanceerde tijdens de gemeenteraad van gisteren dan ook een eigen voorstel rond parkeren in de benedenstad. “Verfraai de Vismarkt en maak ze autoluw, maar niet autovrij, gebruik de bestaande InterLeuven parking, leid bezoekers van de podiumkunstenzaal af naar de leegstaande Parking Vaartkom en zet in op meer shop-en-go plaatsen.”

Zeger Debyser: “Bruulparking 2.0 deelt al de mogelijke nadelen van de vorige Bruulparking 1.0. Een deel van het Bruulpark wordt een daktuin. Minstens 2 waardevolle bomen sneuvelen en de verkeersleefbaarheid van de Brouwersstraat komt in het gedrang. Ook de kostprijs van 25 miljoen euro swingt de pan uit. Daarnaast houden de plannen geen rekening met de waarschuwingen van expert-ingenieurs die wijzen op majeure risico’s voor de waterhuishouding op de omliggende panden. Nieuw zijn verder ook een woontoren van 8 bouwlagen die het zicht wegneemt van de buren én de sloop van een gebouw dat zich nog in een goede staat bevindt. En dat in en stad die prat gaat op duurzaamheid... Tot slot is het zonder meer merkwaardig dat de beloofde shop-en-go plaatsen op de Vismarkt niét in dit RUP staan. Dat de Bruulparking 2.0 nog meer bezwaarschriften oplevert dan Bruulparking 1.0 zegt eigenlijk erg veel over dit project.”

N-VA Leuven lanceerde gisteren op de gemeenteraad een eigen voorstel. Leefbaar, goedkoop en efficiënt.

Zeger Debyser: “N-VA Leuven wil dat de benedenstad bereikbaar blijft voor wagens. Zeker ook de handelaars in de Mechelse straat hebben nood aan shop-en-go plaatsen op de Vismarkt. Verfraai de vismarkt eindelijk en maak ze autoluw maar niet autovrij. Hou de parkeerplaatsen op de leien voor bezoekers en bewoners. Het klein aantal geschrapte parkeerplaatsen kan dan opgevangen worden door een optimalisatie van de huidige Interleuvenparking die nu onderbenut is. Eventuele bezoekers voor een toekomstige podiumkunstenzaal moeten worden afgeleid naar Parking Vaartkom. Dan is geen nieuwe centrumparking nodig, kunnen we 25 miljoen euro nuttiger spenderen, behouden we de autobereikbaarheid voor de handel, starten we veel sneller met verfraaiing van de Vismarkt en houden we de Brouwersstraat leefbaar. Het park blijft intact en we doen aan klimaatadaptatie.”

Zeger Debyser
gemeenteraadslid