Onbegrijpelijk dat de mondmaskerplicht in openlucht in Leuven niet wordt afgebouwd

Op 15 juni 2021, over deze onderwerpen: Welzijn

Terwijl alle Vlaamse centrumsteden de mondmaskerplicht afbouwen, houdt het Leuvens stadsbestuur halsstarrig vast aan een algemene mondmaskerplicht in het Leuvense handelskerncentrum. 24u op 24 u. 7 dagen op 7. En ook op de fiets. “Onbegrijpelijk” vindt N-VA. “Blijkbaar is de buitenlucht in Leuven besmettelijker dan in de andere Vlaamse centrumsteden?” aldus Lorin Parys (fractievoorzitter) en Zeger Debyser (gemeenteraadslid en viroloog).

Lorin Parys: “Toen we op de Gemeenteraad van 31 mei ll. voorstelden om de mondmaskerplicht op het openbaar domein gradueel af te bouwen in functie van de lokale vaccinatiegraad en de epidemiologie, stelde burgemeester Ridouani dat we met ons voorstel in de kijker probeerden te lopen en duwde hij ons in de hoek van ‘de versoepelbrigade’. De realiteit heeft hem ondertussen evenwel ingehaald: in zowat alle Vlaamse centrumsteden, ongeacht de politieke kleur, werd er inmiddels versoepeld. In geen enkele Vlaamse centrumstad geldt er vandaag nog een dermate strenge mondmaskerplicht als in Leuven.”

Zeger Debyser: “Mondmaskers blijven nuttig in de binnenruimte, maar virologisch gezien heeft een mondmasker in de buitenruimte bij lage drukte geen zin. Daar bestaat onder virologen consensus over en nét om die reden werd er in de andere Vlaamse centrumsteden wél versoepeld. Een algemene mondmaskerplicht zoals deze op vandaag in Leuven in het handelskerngebied nog steeds geldt, 24u op 24u, 7 dagen op 7, zélfs op de fiets, is dan ook niet langer houdbaar. Het dragen van een mondmasker in een verlaten Bondgenotenlaan draagt op geen enkele manier bij aan het voorkomen van de verspreiding van het coronavirus. Waar is het nut van een dergelijke maatregel? En wat gezegd van de proportionaliteit?”

Lorin Parys: “Wij vragen het stadsbestuur aldus om niet langer de hakken in het zand te zetten, maar wél de verantwoordelijkheid terug te geven aan de Leuvenaar en op de Leuvense burgerzin te vertrouwen. Vervang de algemene mondmaskerplicht door de verplichting een mondmasker te dragen als het ook éffectief druk is en er geen 1,5 m afstand kan gehouden worden. Leuvenaars zijn heus slim en verantwoordelijk genoeg om spontaan hun mondmasker op te zetten als er niet voldoende afstand kan gehouden worden. Dit werkt overigens zonder problemen in de andere steden en gemeenten, waarom zou het dan niet in Leuven werken?”

Lorin Parys
Fractieleider