N-VA vraagt prioriteit voor leerkrachten en begeleiders kinderopvang in Leuvens vaccinatiecentrum

Op 30 november 2021, over deze onderwerpen: Welzijn

Leerkrachten en begeleiders van de kinderopvang staan in het oog van de storm. Ze werken in een omgeving met exclusief ongevaccineerde kinderen. Daardoor raken ze sneller besmet, vallen ze uit door quarantaine en moeten soms ook klassen of kinderopvang sluiten. Lorin Parys, fractievoorzitter N-VA: “Om leerkrachten te beschermen en scholen en kinderdagverblijven open te houden vragen we dat het Leuvens vaccinatiecentrum prioriteit geeft aan onderwijzend personeel en medewerkers van kinderdagverblijven voor de derde prik. Dat moet snel gebeuren dus vragen we dat ons vaccinatiecentrum ook in het weekend opent om dat mogelijk te maken. Als we allemaal samenwerken kunnen we van Leuven de eerste stad maken die haar zorg en onderwijzend personeel beschermd heeft samen met de kinderbegeleiders.”

Zeger Debyser, viroloog en gemeenteraadslid: “De wachttijd na het vorig vaccin is voor veel leerkrachten en kinderbegeleiders al verstreken. We kunnen dus zonder problemen snelheid maken. En nu QVAX overmorgen opnieuw opent, is het perfect mogelijk om hen die kans te bieden. Het zou niet enkel voor hen maar ook voor alle kinderen en ouders een opluchting zijn als we daar het voortouw nemen zoals ook minister van Onderwijs Weyts voorstaat.”

Tot slot vraagt N-VA Leuven dat het stadsbestuur een oproep lanceert naar vrijwilligers die bereid zijn in te springen als helpende handen voor de Leuvense scholen. Lorin Parys: "Door de coronacrisis is er bijna overal extra volk nodig, en niet alleen om voor de klas te staan. In Gent ondersteunt men de scholen al op deze manier met vrijwilligers. Laten we dat ook hier organiseren. De schepen van Onderwijs bespaarde 10 miljoen euro op Onderwijs door het afstoten van de Parkschool en SKLO. Op onze vraag zou dat geld worden geïnvesteerd in flankerend onderwijsbeleid. Er zijn dus middelen voor. Tijdens de eerste golf zagen we al dat de solidariteit in Leuven groot was en dat heel wat Leuvenaars zich registreerden als vrijwilliger op Leuven Helpt. Ik ben ervan overtuigd dat die bereidheid ook nu weer groot zou zijn. Laten we aldus ook daarop inzetten, zodat leerkrachten bezig kunnen zijn met lesgeven."

Lorin Parys

Zeger Debyser