N-VA voorstel om bewonerskaarten tijdens het WK naar alle parkeerzones open te trekken wordt gesmaakt door Leuvenaar

Op 17 september 2021, over deze onderwerpen: Economie, Mobiliteit

Ook in- en uitrijtijden van parkings worden aangepast

Uit cijfers die gemeenteraadslid Zeger Debyser gisteren tijdens de commissie mobiliteit opvroeg, blijkt dat voorlopig amper een vijfhonderdtal aanvragen voor een alternatieve parking werden ingediend.

Zeger Debyser: “Het stadsbestuur gaf te kennen zélf verrast te zijn door dit lage aantal aanvragen. Dat er nogal laat en niet altijd even duidelijk werd gecommuniceerd over de beschikbare parkeeralternatieven zal hier wellicht een rol in hebben gespeeld, maar volgens het studiebureau dat geraadpleegd werd door de stad, zou vooral het voorstel dat wij op de gemeenteraad van augustus deden, met name om de bewonerskaarten open te trekken naar alle zones, en dat door schepen Dessers werd opgepikt, hier een belangrijke rol in hebben gespeeld. Blijkbaar wordt dit als een erg waardevolle optie aanzien door vele Leuvenaars, waardoor er nog maar relatief weinig vraag is naar alternatieve parkings.”

Lorin Parys: “Wij zijn oprecht blij dat schepen Dessers ons voorstel heeft opgepikt. Dit is een mooi voorbeeld van hoe constructieve oppositie ook kan leiden tot goede oplossingen voor de Leuvenaars.”

“En dat is niet alles,” gaat Debyser verder. “Op onze vraag worden ook de in- en uitrijtijden van sommige parkings aangepast. Wij hadden er in aanloop van de commissie mobiliteit immers op gewezen dat het niet echt doordacht was om het uur waarop de alternatieve parkings moeten worden vrijgemaakt (zondag 26 september om 23 uur), te laten gelijklopen met het uur waarop de meeste Leuvenaars opnieuw in hun straat kunnen parkeren (eveneens zondag 26 september 23 uur). Dit mocht dan misschien wel logisch lijken, dat was het niet. In de praktijk zou dit immers betekend hebben dat alle Leuvenaars die een alternatieve parking werden toegewezen, geen andere keuze hadden dan zondag 26 september na het WK stipt om 23 uur hun wagen op te halen. Als ze hun wagen vroeger zouden ophalen, dan zouden ze immers nog niet opnieuw kunnen parkeren in hun straat, als ze hun wagen later, na 23 uur, zouden ophalen, dan riskeerden ze dat hun wagen weggetakeld was. Door de uitrijtijden te laten gelijklopen met het einde van de parkeerverboden, concentreerde het stadsbestuur dus eigenlijk heel wat verkeer op hetzelfde ogenblik en dreigde het zelf de al verstoorde mobiliteit nog meer te belasten. Hetzelfde gold voor de inrijtijden die initieel ook gelijk zouden lopen met het aanvangsuur van het parkeerverbod (maandag 20 september 07 uur).”

Lorin Parys: “Daarom hadden wij in aanloop van de commissie voorgesteld om de in- en uitrijtijden aan te passen en de in- en uitrijmogelijkheden meer te spreiden. En ook nu weer heeft het stadsbestuur ons voorstel opgepikt. In parking Minckelers zal je bijvoorbeeld tot maandag 27 september om 12 uur kunnen uitrijden en in parking Vaartkom werd er zelfs verlengd tot maandag 27 september om 23 uur. De inrijtijd van beide parkings werd vervroegd naar middernacht in de nacht van zondag 19 september op maandag 20 september. Vooral met de aangepaste en gespreide uitrijtijden zijn we erg tevreden. Met deze eenvoudige aanpassing zal het verkeer dat de alternatieve parkings dient te verlaten immers meer spreiden. En op de koop toe is dat gebruiksvriendelijker aangezien je de Leuvenaars nu niet langer verplicht om op zondag na een dagje WK om 23 uur nog de wagen te gaan oppikken. Wat de aangepaste inrijtijden betreft, had het voor ons nog iets beter gemogen (inrijden vanaf zondag 19 uur was o.i. logischer en gebruiksvriendelijker geweest), maar het is toch beter dan niets. Opnieuw een kruisbestuiving die de Leuvenaars ten goede komt dus, en die er alleen maar toe zal bijdragen van het WK een écht feest te maken.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is