N-VA Leuven wil dat Leuven eerste Genereuze Stad wordt

Op 21 februari 2019, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Welzijn

“Samen wordt het nieuwe normaal” - N-VA Leuven wil dat Leuven eerste Genereuze Stad wordt

N-VA Leuven vraagt aan het stadsbestuur om een Genereuze Stad te worden. “We lanceerden in 2017 het idee om van Leuven de eerste pleegzorgstad van de provincie te maken, in 2018 werd dat realiteit. In 2019 willen we heel Leuven warm maken op het vlak van inclusie voor mensen met een beperking,” zegt fractieleider Lorin Parys. “En dat Leuven de eerste Genereuze stad van Vlaanderen wordt. De Genereuzen zochten vorig jaar bijvoorbeeld 150 mensen die samen met mensen met een beperking naar vier festivals gingen. We vragen aan het stadsbestuur om via de website en het stadsmagazine op zoek te gaan naar Leuvense vrijwilligers voor Genereuze activiteiten. Maar ook om Het Groot Verlof een van de Genereuze Festivals te laten zijn waar Leuvenaars met en zonder beperking samen naartoe kunnen. Hoe verschillend we ook zijn, Leuven is wat we allemaal delen.”

De Genereuzen is een project van Hart Voor Handicap. Het project streeft naar het verhogen van inclusie in de maatschappij. Specifiek wil de organisatie de verdere integratie van mensen met een handicap in de samenleving bekomen door onder meer de toegankelijkheid tot gebouwen te verbeteren maar vooral gezamenlijke activiteiten voor personen met en zonder handicap te promoten.

In 2019 heeft de Genereuzen drie doelstellingen:

1. 10000 Genereuze km’s: 2 x 500 deelnemers die samen lopen, wandelen of fietsen, waarbij iedere km voor een unieke ontmoeting staat. Lancering 1 april.
  2. Genereuze Festivals 2019: 750 festivalmaatjes beleven de muziek-dag van hun leven. Lancering 1 mei.
  3. Een vriend voor de zomer: 1000 lezers van De Standaard gaan 3x op stap met een nieuwe unieke vriend. Lancering 15 juni.

N-VA Leuven stelt op de volgende gemeenteraad voor dat het stadsbestuur via de website, in het stadskantoor en in het stadsmagazine op zoek gaat naar Genereuze Leuvense vrijwilligers, en vraagt ook andere organisaties te betrekken bij de wervingsacties.

“We willen graag dat mensen met een beperking ook aan bod komen in LVN. De Genereuzen hebben ook een charter opgesteld dat mensen en organisaties de kans biedt om hun engagement te tonen,” zegt Lieven Vanpoucke, lid van de Toegankelijkheidsraad. “N-VA Leuven is voorstander om dit charter met de gemeente te ondertekenen en zo de verdere integratie van personen met een handicap in Leuven mogelijk te maken.”

Lorin Parys Fractieleider N-VA Leuven 0476/45.34.01

Lieven Vanpoucke Lid N-VA Leuven 0478/27.90.53