N-VA Leuven vraagt een stappenplan om de mondmaskerplicht op het openbaar domein geleidelijk aan af te bouwen in functie van de lokale vaccinatiegraad en de epidemiologie

Op 26 mei 2021, over deze onderwerpen: Welzijn

Sinds 25 juli 2020 geldt er in de autovrije winkelwandelzone in Leuven en enkele omliggende straten een algemene mondmaskerplicht voor iedereen ouder dan 13 jaar. Hiermee past Leuven strengere regels toe dan de federaal afgekondigde maatregel die overal in het land geldt en die het enkel verplicht maakt voor kinderen tot en met 12 jaar een mondmasker te dragen wanneer het onmogelijk is om de naleving van de regels van sociale afstand te garanderen. “Nu de vaccinatiecampagne in Vlaanderen volledig onder stoom is gekomen en de besmettingscijfers erop vooruitgaan, willen we graag met het stadsbestuur een stappenplan uitwerken om de mondmaskerplicht op het openbaar domein geleidelijk aan af te bouwen”, aldus Lorin Parys (fractievoorzitter) en Zeger Debyser (viroloog en gemeenteraadslid).

Zeger Debyser: "Het is bewezen dat mondmaskers de overdracht van het coronavirus kunnen belemmeren. Mondmaskers blijven dan ook erg nuttig in de binnenruimte en bij drukte in de buitenruimte. Maar virologisch gezien heeft een mondmasker in de buitenruimte bij lage drukte weinig of geen zin. Daar bestaat onder virologen consensus over. Nu is het zo dat je in Leuven in de winkelwandelzone en de omliggende straten te allen tijde, dus ook als het er niet druk is (bijvoorbeeld na sluiting van de winkels, op een doordeweekse dag, ’s nachts, …) als plus-twaalfjarige een mondmasker moet dragen. Ook als je als fietser pakweg van de Grote Markt naar het station fietst, moet je er eentje dragen. Doe je dat niet, dan riskeer je een boete van 250 euro.”

Lorin Parys: “Nu er steeds meer mensen gevaccineerd worden, waarbij al heet wat ouderen en kwetsbare inwoners beschermd zijn en de besmettingscijfers erop vooruitgaan, vinden we het stilaan tijd om werk te maken van een stappenplan om de algemene mondmaskerplicht gradueel af te bouwen, rekening houdend met de lokale vaccinatiegraad en de epidemiologie. Zo zouden we bijvoorbeeld de mondmaskerplicht eerst kunnen afschaffen voor fietsers, om in een tweede stap de verantwoordelijkheid terug te geven aan de burger, met de plicht een mondmasker bij zich te hebben en te gebruiken bij drukte zoals op pleinen en in winkelstraten, zonder dat er dan evenwel nog sprake is van een algemene mondmaskerplicht.”

Zeger Debyser
Gemeenteraadslid