N-VA Leuven bezorgd om het verdwijnen van 200 handelszaken in Leuven

Op 9 januari 2024, over deze onderwerpen: Economie

N-VA Leuven bezorgd om het verdwijnen van 200 handelszaken in Leuven

Na berichtgeving in HLN en De Tijd over de daling van het aantal fysieke handelszaken roept N-VA Leuven het stadsbestuur op om via een waaier aan maatregelen een kwalitatieve en diverse invulling van handelspanden in Leuven te stimuleren en voor een betere bereikbaarheid te gaan.In een vorig persbericht verwezen N-VA raadsleden Katia Warny en Karen Van Herck al naar de algemene daling van het aantal handelspanden in Leuven en de leegstandscijfers die toch enkele alarmbellen doen afgaan.

Gemeenteraadslid Karen Van Herck: “Op 10 jaar tijd telt Leuven meer dan 200 winkels minder (van 926 naar 720), en 26 horecazaken meer (van 582 naar 608). We zien een evolutie naar een gelijk aantal horecazaken en winkels, waar er in 2013 minder dan 2 horecazaken op 3 winkels waren. Daarnaast zijn er ook nog de consumentgerichte diensten (bvb kapper, hersteldienst,…) die daalden van 548 naar 507. Evoluties die we met stijgende ongerustheid aanzien.”

Karen Van Herck vervolgt: “Wij zijn niet tegen de kwalitatieve horecazaken die erbij gekomen zijn. Het feit dat de horeca in Leuven cijfermatig goed heeft stand gehouden ondanks de coronapandemie, is een pluim voor die doorzetters van ondernemers. Wel maken we ons ernstig zorgen over de achteruitgang van het aantal winkels in Leuven met 22%. 200 zaken, ’dat is een hele hap uit de winkelbeleving van Leuvenaars en bezoekers. Een stad als Leuven is voortdurend in beweging en daar is op zich niets mis mee. Maar het is wel belangrijk om een divers en kwalitatief aanbod van winkels te behouden.”

Lijsttrekker en fractieleider Zeger Debyser roept het stadsbestuur op om eindelijk maatregelen te nemen voor de handel in Leuven. “Belangrijk voor een ondernemer zijn het aanbod aan panden, een vlotte administratie, maar zeker ook het potentieel aan klanten. Hoeveel mensen dagelijks voor het pand passeren, hangt af van een vlotte bereikbaarheid. Nochtans mocht de impact van het circulatieplan op de handel niet eens berekend worden in de vorige bestuursperiode. Ook het nieuwe circulatieplan van Kessel-lo is trouwens in het zelfde bedje ziek. En meer dan 7 miljoen euro jaarlijks ophalen aan ANPR-GAS boetes is ook niet bevorderlijk voor het gevoel welkom te zijn in onze stad. De N-VA fractie herhaalt haar voorstellen om die bereikbaarheid te verbeteren: 1 uur gratis parkeren in de parkeergarages, minder ANPR-GAS boetes, behoud van bovengrondse parkeerplaatsen en een betere verkeersgeleiding ook naar de shop en go plaatsen. Want een bruisend en divers handelsleven is de motor van elke centrumstad.”

Contacteer:

• Raadslid Karen van Herck: 0497/77.63.38 - karen.vanherck [at] n-va.be
  • Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] n-va.be