N-VA Leuven: “Bevraging over de dekolonisatie van de publieke ruimte baart een muis”

Op 27 mei 2021, over deze onderwerpen: Cultuur

Enkele weken geleden riep het stadsbestuur de Leuvenaars op om ideeën om de publieke ruimte te dekoloniseren in te dienen via het online platform ‘Leuven, maak het mee!’. Uiteindelijk werden er slechts een honderdtal ideeën ingediend, waarvan één op de vier ideeën bovendien hierop neerkwam dat er niets hoeft te veranderen aan de publieke ruimte. In een volgende fase, die begon op 3 mei en nog tot het einde van deze maand loopt, krijgen de Leuvenaars nu de kans om te stemmen op het idee van hun voorkeur.

Lorin Parys: “Nadat in de vorige fase reeds was gebleken dat de Leuvenaars niet wakker liggen van deze bevraging - de oproep kende slechts een beperkt succes - blijkt ook de stemming geen succes te zijn. Amper een handvol Leuvenaars heeft een stem uitgebracht. Bovendien kreeg het voorstel “Laat alles zoals het is, dat is erfgoed. Bega geen dwaasheid als het verwijderen van Leopold II-beeld op het stadhuis. Wegnemen is diefstal van het gemeenschappelijk geheugen. Eventueel kan een verklarende nota op een paneel ernaast voorzien worden” sinds het openen van de stemming, het meeste stemmen. De resultaten van deze bevraging bevestigen wat wij van in het begin reeds zeiden: het stadsbestuur ziet problemen waar er geen zijn. De Leuvenaar ligt hier niet wakker van en zit niet op een dekolonisatie van de publieke ruimte te wachten”.

“De bevoegde schepen, Lies Corneillie en haar partij Groen, zitten daar duidelijk erg verveeld mee” zegt Katelijne Dedeurwaerder, gemeenteraadslid. “Zo hebben zowel de schepen zélf als haar partij hun achterban eerder deze week via hun facebookpagina’s opgeroepen om – enkele dagen voor het verlopen van de termijn - alsnog te stemmen. Er werden in de oproep zelfs enkele ideeën naar voren geschoven. Terwijl het voorstel ‘Laat alles zoals het is’ al sinds het begin van de stemming met stip het voorstel met de meeste stemmen was, kwam hier sinds de oproep van de schepen en haar partij verandering in en zie je bij enkele andere ideeën een inhaalbeweging. Zo telde het voorstel ‘Laat alles zoals het is’ bijvoorbeeld net voor de oproep van de schepen 28 stemmen en het voorstel ‘Jaarlijks World Food and Music Festival’ 24, maar sinds de oproep hebben ze plots allebei evenveel stemmen. Als je als schepen en als partij op deze manier een stemming probeert te beïnvloeden, dan krijg je natuurlijk een vertekend beeld en is je bevraging allesbehalve representatief.”

Lorin Parys: “Nadat het stadsbestuur eerder al 10 beleefde doch kritische reacties verwijderde, gaat het stadsbestuur aldus gewoon op de ingeslagen weg verder: er wordt enkel verbonden met gelijkgezinden. Hier is geen sprake van échte participatie, wel van ideologisch gestuurde schijninspraak. Wat ons betreft zou men dit ganse project dus beter gewoon stopzetten in de plaats van hier nog verder geld aan uit te geven. Er zijn in Leuven genoeg andere uitdagingen die prioriteit genieten.”

Lorin Parys
Fractieleider