Mini-Europa naar Leuven?

Op 28 september 2020, over deze onderwerpen: Cultuur
Mini Europa Leuven

Ruim een week geleden kwam het bericht dat Mini-Europa geen akkoord heeft kunnen bereiken met Brussels Expo om hun huurcontract te verlengen. Hierdoor zal één van de topattracties in Brussel, met vorig jaar meer dan 390.000 bezoekers, moeten verdwijnen of verhuizen. N-VA Leuven stelt zich dan ook de vraag of het haalbaar is om deze attractie naar Leuven te halen.

Maar liefst 75% van de bezoekers voor dit attractiepark komen uit het buitenland. Het is dan ook een echte trekpleister voor toeristen en Leuven zou een uitstekende, alternatieve locatie kunnen zijn volgens N-VA-gemeenteraadslid Debby Appermans: “Leuven heeft heel wat troeven om Mini-Europa een nieuwe thuis te geven. Onze stad ligt centraal, heeft een uitstekende bereikbaarheid via het openbaar vervoer en heeft daarnaast nog heel wat te bieden aan toeristen. Mini-Europa zou een extra troef zijn om meer bezoekers naar Leuven te halen”.

“De uitbater van Mini-Europa is in gesprek met verschillende steden over een nieuwe vestigingsplaats. Als we een locatie in Leuven vinden die niet te ver van het centrum ligt, zullen de toeristen niet enkel naar het mooie attractiepark komen, maar ook het prachtig erfgoed van onze stad, onze horeca en ons stadscentrum bezoeken, wat zeker de Leuvense middenstand ten goede zal komen”, zegt N-VA-gemeenteraads- en parlementslid Lorin Parys: “In de huidige moeilijke economische tijden zou het alleszins een opsteker zijn voor onze handelaars.”

N-VA Leuven zal op de gemeenteraad aan het stadsbestuur vragen de piste om Mini-Europa naar Leuven te halen grondig te onderzoeken.

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA Leuven)

M. 0496/469 553

E. debby.appermans [at] n-va.be

Lorin Parys (fractieleider N-VA Leuven)