Masterplan woonkern Heverlee

Op 2 december 2021, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening, Wonen

Masterplan woonkern Heverlee: een goede basis maar nog aanpassingen nodig, onder meer rond bewonersparkeren

Op de gemeenteraad van maandag werd het masterplan voor de toekomstvisie voor woonkern Heverlee goedgekeurd. N-VA Leuven onthield zich. Zeger Debyser, gemeenteraadslid: “De plannen bevatten enkele goede zaken, maar er zijn toch ook nog heel wat onduidelijkheden. En sommige dingen zouden wij ook gewoon anders benaderen, zoals bijvoorbeeld het bewonersparkeren dat ook nu weer het kind van de rekening dreigt te worden. Tot slot kwam ons via diverse bewonersgroepen ter ore dat er sprake is van onvoldoende participatie en inspraak. Erg jammer, want dit is een belangrijk dossier, dat heel wat mensen aanbelangt. Wij zullen in ieder geval de bekommernissen en suggesties van deze mensen die zich door het stadsbestuur niet gehoord voelen, meenemen naar de commissie en vragen om bij te sturen.”

Zeger Debyser: “De plannen zijn op zich zeker waardevol en bieden een kader voor de verdere ontwikkeling van de Heverleese woonkern. Uit een eerste lezing blijkt alvast dat er een aantal positieve zaken instaan, zoals het afvoeren van het plan op de OHL-site een nieuw groot parkeergebouw te bouwen. Tevens is er aandacht voor vergroening, betere verbindingen voor zachte weggebruikers en de landschaps-en natuurwaarden van de vallei. Dat zijn stuk voor stuk zaken die we toejuichen."

“Al zijn er ook nog heel wat werkpunten”, gaat Debyser verder. “Zo wordt in het plan maar tot op zeker hoogte rekening gehouden met de nood aan bewonersparkeren en bovendien zijn de in de tekst aangehaalde cijfers over parkeren maar weinig transparant. Tevens wordt er al te veel ingezet op het verdwijnen van studentenparkeren zonder dat concreet wordt aangegeven hoe men dit zal realiseren en hoe de nood aan studentenparkeren dan elders zal worden opgevangen. Wat eveneens onderbelicht wordt in deze studie is de economische en handelsfunctie van Heverleecentrum met de aanwezige handel, horeca en zondagsmarkt. Op de vraag of de parkeergelegenheid op de markt van Heverlee zou blijven bestaan, kon (of wilde?) men in ieder geval niet antwoorden.”

Zeger Debyser: “De tekst blijft ook erg vaag over een mogelijke nieuwe grote parking onder het gemeentehuis en leert ons bijzonder weinig over hoe het verkeer voor de OHL-site in de nieuwe plannen zal worden opgevangen, wetende dat er ook in de Kardinaal Mercierlaan heel wat parkeerplaatsen zullen verdwijnen. Tot slot horen we ook nu weer bij de bewoners dat ze zich niet voldoende gehoord voelen, laat staan dat ze voldoende inspraak zouden hebben in de plannen. Wij vragen ook hier om te luisteren naar de bewoners en niet enkel te verbinden tussen gelijkgezinden.”

Zeger Debyser
Gemeenteraadslid