Leuven kent effecten van activeringsbeleid voor mensen met een leefloon niet

Op 19 juni 2024, over deze onderwerpen: Welzijn

Karen Van Herck, gemeenteraadslid en plaats 8 op de lijst van de gemeenteraadsverkiezingen, en Katia Warny, lid van het bijzonder comité van het OCMW (plaats 12), proberen al geruime tijd zicht te krijgen op de impact van het activeringsbeleid van Leuven. Tevergeefs. Er zijn geen volledige cijfers beschikbaar over hoeveel mensen met een leefloon de overstap naar de arbeidsmarkt maken, met of zonder ondersteuning van Team Activering. Leuven weet het gewoon niet.

N-VA Leuven wil mensen die beroep doen op een leefloon effectiever begeleiden en ondersteunen in de terugkeer naar de arbeidsmarkt, op maat van eigen mogelijkheden en kunnen. Het leefloon moet een trampoline zijn: een stevig vangnet dat mensen kracht geeft om terug op eigen benen te gaan staan. Een job is immers de beste sociale bescherming. Mensen halen uit een job niet enkel financiële middelen, maar ook sociale contacten, ontplooiingskansen, persoonlijke en professionele ontwikkeling, voldoening... Net daarom dringen we aan op een doelmatiger, cijfer-gebaseerd activeringsbeleid van het OCMW Leuven en pleiten we voor een bijsturing van de richtlijnen rond werkbereidheid.

Karen Van Herck: “Om inzicht te krijgen in de effectieve impact van het activeringsbeleid, vroegen we tot driemaal toe een gedetailleerd overzicht van de cijfers van het OCMW van Leuven. We kregen wel cijfers over het aantal mensen met een leefloon en een aanvullend leefloon voor de huidige bestuursperiode. In december 2023 deden bv. 1.603 mensen een beroep op deze ondersteuning. Deze cijfers fluctueren maand na maand, maar helaas kan Leuven daarbij niet zeggen hoeveel mensen met leefloon er succesvol en duurzaam naar een baan zijn toegeleid of op eigen kracht een job hebben gevonden. In Vlaanderen zou het gaan om 22,5% van de leefloners die na 1 jaar werk vindt.”*

Maar hoe zit het in Leuven? Geen idee, ‘er zijn geen cijfers beschikbaar’. De Sociale Dienst zou werken aan een oplossing om deze cijfers wel uit de databank met dossiers te halen, maar wanneer? Nog niet voor direct. Het is eigenlijk hallucinant dat de stad niet weet hoe de in- en uitstroom bij het leefloon verloopt. Hoe weet je of je richtlijnen inzake het GPMI (geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie) en je inspanningen op het vlak van activering werken, als je dit niet kunt opvolgen? Hoe weet je of er bijsturing nodig is?”

Katia Warny: “Uit de beperkte cijfers die we wel kregen, blijkt dat in januari 2024 169 van de 1.588 steungerechtigden een aanvullend leefloon ontvingen, meer dan 1 op 10 van de mensen dus. We hebben de indruk dat de huidige werkbereidheidsvoorwaarde niet streng genoeg is. Het beleid richt zich te veel op de werkbereidheidsvoorwaarde en te weinig op het aantal arbeidsuren. Wanneer cliënten bv. halftijds werken wordt dit voldoende geacht. Daarnaast hoeft er bij koppels maar één partner te werken om aan de arbeidsvoorwaarde te voldoen. We stellen voor dat, net zoals in andere steden, mensen met een leefloon elke drie maand aantonen dat hun werkgever geen extra uren voor hen beschikbaar heeft. Heeft de werkgever geen extra uren, dan verwachten we dat zij actief op zoek gaan naar extra werkuren en vragen we dat er een aanpassing van het beleid komt om beide partners aan te slag te krijgen via een job of opleiding. Team Activering heeft een ruime expertise en een heel arsenaal aan ondersteuningsmaatregelen en lokale partners om hen hierbij te ondersteunen.”

De aanpassing van de richtlijnen kan mensen helpen om zelfstandiger te worden, in plaats van ze afhankelijk te houden van de sociale zekerheid. We willen wel benadrukken dat dit voorstel gericht is op cliënten die lichamelijk en geestelijk in staat zijn om te werken, niet op wie vanwege een problematiek vrijgesteld is van de werkbereidheidsvoorwaarde.

N-VA Leuven wil een doelmatiger, cijfer-gebaseerd activeringsbeleid dat mensen die tijdelijk een beroep moeten doen op een leefloon, zo vlot mogelijk terug op eigen benen laat staan en pleit daarbij voor een bijsturing van de richtlijnen rond werkbereidheid.

*bron: Leefloners moeten actief aan het werk - Werken bij de overheid

Bijlage: antwoord op schriftelijke vraag van Zeger Debyser van 1 april 2024

Contacteer:

• Karen Van Herck, gemeenteraadslid N-VA, karen.vanherck [at] n-va.be - 0497 77 63 38
  • Katia Warny, Lid van het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst, katia.warny [at] n-va.be - 0497 21 20 89