Legislatuur van de stilstand (persreactie)

Op 20 april 2022, over deze onderwerpen: Sport

“Dit is wel degelijk de legislatuur van de stilstand voor wat betreft de Leuvense sportinfrastructuur” aldus N-VA Gemeenteraadslid Pieterjan Vangerven.

“Geen skeelerpiste, geen nieuwe balsporthal en geen Olympisch zwembad… op de aanleg van enkele kunstgrasvelden na zal er deze legislatuur geen enkele grote investering in sportinfrastructuur plaatsvinden in onze stad, een ware stilstand. Nochtans dringen investeringen zich gezien de gezegende leeftijd van onze veelal afgeleefde sporthallen, de reeds jarenlang gekende nood aan meer zwemwater in de vorm van een 50m-zwembad en de noodroep van de skeelerclub echt wel op. Intussen zijn we zowat de enige centrumstad van onze omvang zonder 50m-zwembad en wie al eens in Rijschoolstraat geweest is, weet dat in die sporthal wel meer nodig was dan enkel een nieuwe vloer, maar ook daar werd de grondige renovatie uitgesteld. De gymnastiekzaal in Wijgmaal is een ander goed voorbeeld. Alles is er tot op de draad versleten”, stelt Vangerven. “Het huidige stadsbestuur heeft er deze legislatuur op het vlak van sport duidelijk de voorkeur aan gegeven om in te zetten op éénmalige evenementen zoals het WK wielrennen en het WK breaking, maar hoewel men alvast het WK wielrennen zeker geslaagd kan noemen, is dat geen langetermijnbeleid.”

“Wat infrastructuur betreft wordt alles op de lange baan geschoven. Zo werd in 2017 aangekondigd dat de nieuwe Leuvens (bal)sporthal er in 2019 zou staan, maar is de bouw daarvan intussen uitgesteld tot minstens 2026 en werd er in de vorige legislatuur al een haalbaarheidsstudie voor een 50m-zwembad beloofd, maar is die nog steeds niet aangevat. Men verschuilt zich achter masterplannen en andere drogredenen. Als de wil er echt was, zou dit echt niet zoveel tijd moeten kosten.”, gaat Vangerven verder. “Daarenboven dreigt de stad volledig het momentum voor investeringen in sportinfrastructuur te missen. Vlaams minister Weyts trok in het kader van de relance de nooit geziene som van 140 miljoen euro uit voor subsidies voor bovenlokale sportinfrastructuur. Waar andere gemeenten al veelvuldig projecten uitwerkten en aanvragen indienden, werd er door het stadsbestuur nog geen enkele aanvraag ingediend. De kans is groot dat men, eens de relance-middelen op zijn, terugvalt op het normale investeringsritme waardoor gemeenten en steden veel minder kans maken op subsidiëring.”

“Het huidige sportbeleid is eigenlijk kenmerkend voor het beleid van de huidige coalitie. Veel plannen en communicatie, maar weinig effectieve realisaties.”, besluit Vangerven.

Pieterjan Vangerven – 0495 74 25 19