Internationale stadsmarketingcampagnes

Op 8 december 2021, over deze onderwerpen: Toerisme

Europese reizigers kennen Leuven minder dan vier jaar geleden

N-VA Leuven vraagt onderzoek naar doeltreffendheid van dure internationale stadsmarketingcampagnes

De internationale bekendheid van Leuven bij Europese reizigers is de voorbije vier jaar gezakt met negen procent. Dat blijkt uit de resultaten van een reputatieonderzoek die Toerisme Vlaanderen gisteren publiceerde. Leuvens gemeenteraadslid en federaal parlementslid Katrien Houtmeyers (N-VA) roep het stadsbestuur dan ook op om de dure stadsmarketingcampagnes die Leuven laat uitvoeren te evalueren.

Met het onderzoek dat Toerisme Vlaanderen in mei van dit jaar uitvoerde, wil ze de reputatie van Vlaanderen en enkele grote steden, waaronder Leuven, als toeristische regio in kaart brengen. “Uit het reputatieonderzoek blijkt dat de bekendheid van Leuven bij Europese reizigers in de laatste vier jaar is gezakt”, aldus Katrien Houtmeyers. “Terwijl in 2017 nog 40% van de bevraagde Europeanen bevestigde al van Leuven te hebben gehoord of erover te hebben gelezen, beantwoordde dit jaar maar 31% deze vraag positief. Een daling met 22,5% dus.” Ter vergelijking: Brussel scoort in hetzelfde onderzoek 85%, Antwerpen 69%, Gent 50% en Brugge 69%. Van alle overige provinciehoofdsteden doet enkel Hasselt het met een score van 21% slechter dan Leuven. “Als je weet dat het Leuvense stadsbestuur hoog inzet op - vaak dure - internationale stadsmarketingcampagnes en -wedstrijden, dan stemmen deze cijfers tot nadenken. De internationale ambities van het huidige stadsbestuur zijn onstuitbaar, maar voorlopig lijkt dit weinig op te brengen”, aldus Houtmeyers. “Wij vragen om de uitgaven die kaderen in de (internationale) stadsmarketing tegen het licht te houden en de doeltreffendheid ervan kritisch te onderzoeken.”

Katrien Houtmeyers en collega gemeenteraadslid Katelijne Dedeurwaerder: “Het stadsbestuur steekt enorm veel geld in citymarketing om Leuven internationaal op de kaart zetten. Denk maar aan alle energie en middelen die het stadsbestuur steekt in het meedingen naar internationale prijzen. Of aan het and& festival dat eerder dit jaar nog kon rekenen op een subsidie van 750.000 euro. Aan ambities geen gebrek, maar concrete resultaten blijven vooralsnog uit. Met haar acties lijkt het stadsbestuur vooral zichzelf in de kijker te zetten, maar waar blijft het terugverdieneffect voor de Leuvenaar, de handel, de horeca? Ook de resultaten van het door Toerisme Vlaanderen uitgevoerde reputatieonderzoek bevestigen dit: ondanks alle marketinguitgaven blijft de bekendheid van Leuven in het buitenland relatief beperkt. Vooral het verschil met de andere Vlaamse provinciehoofdsteden springt in het oog. Nochtans moet Leuven als toeristische bestemming niet onderdoen voor Gent, Brugge of Antwerpen.”

“Eerder dit jaar verhoogde het stadsbestuur weliswaar nog het budget om met Visit Leuven meerdere communicatiecampagnes in binnen- en buitenland te promoten van 165.000 euro naar 410.000 euro, maar misschien moeten we ook de kwaliteit en de doeltreffendheid van de acties en organisaties waar het geld aan besteed wordt eens onder de loep nemen”, vervolgen Houtmeyers en Dedeurwaerder. “We mogen niet blind zijn voor de cijfers en we moeten de uitgaven die kaderen in de (internationale) stadsmarketing tegen het licht durven houden. Als de middelen niet op een doeltreffende manier worden besteed, heeft het geen nut om nog meer geld uit te geven. Daar wint niemand bij, integendeel.”

Katrien Houtmeyers
Gemeenteraadslid