Gratis shuttlebus tussen parking Vaartkom en het centrum alsmaar minder populair. N-VA Leuven vraagt bijkomende maatregelen

Op 19 augustus 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Ondergronds parkeren

Uit recente cijfers is gebleken dat het gebruik van de gratis shuttlebussen tussen parking Vaartkom en het centrum van Leuven, mede door de coronacrisis, gedaald is tot amper 100 reizigers op een zaterdag, ofwel net geen 3 reizigers per rit en dit ondanks het feit dat het stadsbestuur het aanbod gratis parkeren in parking Vaartkom op zaterdagen en koopzondagen uitbreidde tot 4 uur om de handel in de heropstart na de coronacrisis te ondersteunen. Voor N-VA Leuven bevestigen deze slechte cijfers dat deze maatregel haar doel voorbij schiet. Daarnaast is het tevens maar de vraag of extra openbaar vervoer wel een goed idee is in coronatijden. N-VA Leuven herhaalt dan ook haar vraag aan het stadbestuur om minstens tot het einde van het jaar te voorzien in een uur gratis ondergronds parkeren in het centrum om een bezoek aan Leuven zo laagdrempelig mogelijk te maken.

Lorin Parys (fractievoorzitter): “Als ik zeg dat onze handelaars en horeca momenteel moeilijke tijden doormaken, trap ik een open deur in. Nét daarom moeten wij er alles aan doen om hen maximaal te ondersteunen en ervoor te zorgen dat een bezoek aan Leuven laagdrempelig is. Terwijl N-VA Leuven bij de heropstart van de handel na de lockdown voorstelde om minstens tot het einde van het jaar te voorzien in één uur gratis ondergronds parkeren in het centrum van Leuven om zo in te zetten op een maximale bereikbaarheid van onze handelaars, koos het stadsbestuur ervoor het aanbod gratis parkeren aan de Vaart in combinatie met een shuttlebusje naar het centrum uit te breiden. Uit de recente cijfers blijkt nu dat deze maatregel haar doel voorbijschiet en er te weinig aantrekkingskracht van uitgaat. Wij roepen het stadsbestuur dan ook op om bijkomende maatregelen te treffen en alsnog, minstens tot het einde van het jaar, één uur gratis ondergronds parkeren te voorzien voor iedereen die onze Leuvense handelszaken komt bezoeken.”

“Bovendien is deze oplossing, net als een bezoek te voet of met de fiets, erg corona-veilig” vult Zeger Debyser aan. “Mensen zijn terecht extra voorzichtig en niet iedereen staat te springen om in coronatijden het openbaar vervoer te nemen. Met ons voorstel geven we ook deze mensen een duwtje in de rug om op coronaveilige manier naar Leuven te komen.”

Lorin Parys
0476/45.34.01