Bewoners Rietensplein Wijgmaal lusten fundamentalistische onthardingsplannen niet. N-VA deelt de kritiek.

Op 22 juli 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Natuur en klimaat, Ruimtelijke ordening, Verkiezingen

In het kader van het Europees Project Life Pact werkt de Stad Leuven enkele onthardingsprojecten uit. Na de Spaanse Kroon is het Rietensplein in Wijgmaal aan de beurt. N-VA Fractieleider en lijstrekker Zeger Debyser en medekandidaten Alfons Roebben en Karine Op de Beeck uit Wijgmaal, gingen in op de uitnodiging van een bewonersgroep om te luisteren naar hun verzuchtingen. Iedereen is voor meer groen, meer ontharding en veiliger verkeer, maar dit project, lijkt ons nutteloze geldverspilling zonder draagvlak van de buurt.

Zeger Debyser: “Tot in den treure moeten we vaststellen dat de stad Leuven steeds opnieuw plannen maakt vanuit het stadskantoor vooraleer te luisteren naar de noden en behoeften van de bewoners. In deze buurt is alvast geen draagvlak voor dit onthardingsproject. Europese subsidies zijn geen verantwoording om het openbaar domein aan te leggen tegen de wil van de bewoners. Wadi’s zijn geen voldoende reden om prachtige kerselaars te kappen. Als men in het kader van klimaatadaptatie grote bomen begint te kappen, moet men zich toch vragen beginnen te stellen bij de deskundigheid. Onbegrijpelijk dat ze worden gekapt, want weg is het water- en hitteregulerend effect. Dit is onmogelijk door ontharden te compenseren.”

Karine Op de Beeck: “Waarom werd deze wijk eigenlijk uitgekozen? Er is een groot park. Er zijn nauwelijks verkeersproblemen. Er staan prachtige Japanse kerselaars in de wijk. Ja, de voetpaden kunnen een opfrissing gebruiken en niemand is tegen verfraaiing van zijn wijk met extra groen en de ontharding van een aantal parkeerplaatsen met grastegels. Maar dit is een gebied in de Dijlevallei met een kleibodem, bovendien in een overstromingsgevoelig gebied. Blijkbaar wordt er geen gescheiden riolering aangelegd. Waarom niet? Het regenwater zou worden opgevangen in 3 wadi’s zonder overloop. Is er eigenlijk een grondig bodem- en hydrologisch onderzoek gebeurd om dit project te onderbouwen? De bewoners vrezen terecht voor wateroverlast. Bovendien is de ervaring met wadi’s en wilde bloemenperken in Leuven niet erg positief te noemen. Vaak worden dit slecht onderhouden ruigten met netels en distels die nog weinig met biodiversiteit te maken hebben. De wadi’s zijn bovendien gepland als middenberm in straten die Stad Leuven wil omvormen tot woonerf. Wordt er wel nagedacht over de veiligheid van spelende kinderen en personen die minder mobiel zijn?”

Alfons Roebben: “We hebben grote vragen over de aanpak van de waterhuishouding van de wijk. Door het grondwater, aanwezig in quasi alle kelders van de wijk, af te doen als een individueel probleem, negeert de stad de smeekbede van de bewoners om een hydrologische studie op te maken vooraleer in deze waterzieke wijk zo’n project op te starten. Een permanente vochtige kelder kan zowel materiële schade als gezondheidsproblemen veroorzaken. Wanneer het fenomeen zich manifesteert in heel de wijk dan situeert zich dat op collectief niveau en moet de stad zich dat aantrekken als een goede huisvader.”

Karine Op de Beeck: “Door het omvormen van de wijk naar een woonerf ontkent de Stad Leuven zowel het groeiend mobiliteits- als het parkeerprobleem in Wijgmaal. Een landelijke deelgemeente is immers geen stadsdeel en heeft andere mobiliteits- en parkeernoden. Afbouwen van parkeergelegenheid in deze woonwijk is problematisch voor de aanpalende school en de kinderopvang. Bovendien wordt er maar een minimale parkeernorm voorzien voor de 125 bijkomende wooneenheden in het project Wakkerzeelsebaan Zuid. De huidige bewoners worden doorverwezen naar de parking aan het station voor extra parkeergelegenheid maar in het masterplan voor Wijgmaal verdwijnt deze parking en zou deze zone omgevormd worden naar een park. En een globale mobiliteitsstudie voor Wijgmaal ontbreekt nog steeds.”

Alfons Roebben: “Het lokaal circulatieplan her-organiseert het verkeer binnen deze kleine wijk op zo’n onlogische, onpraktische en onveilige manier dat de doorwaadbaarheid en bereikbaarheid ernstig onder druk komt. In een wijk zonder verkeersproblemen importeert de stad parkeerproblemen. Door van de wijk tegen de wil van de bewoners in een woonerf te maken, isoleert de stad in plaats van te integreren in de onmiddellijke omgeving.”

N-VA’ers Debyser, Op de Beeck en Roebben: “We krijgen hier toch de indruk dat ideologie en Europese euro’s primeren boven het gezond verstand. Iedereen is voor meer groen, meer ontharding en veiliger verkeer, maar dit project, lijkt ons nutteloze geldverspilling door zinloze ingrepen waar niemand (tenzij misschien enkele fundamentalisten) zitten op te wachten.” De wijk heeft alvast een alternatief voorstel klaar: “Vernieuw de verouderde bestrating en de parkeerplaatsen en maak ze waar mogelijk waterdoorlaatbaar. Leg nieuwe stoepen aan. Herwaardeer de bestaande groenperken met bomen maar zonder wadi’s. En onderhoud de groenperken regelmatig. N-VA roept het college op om dit project op deze basis te herstarten.”

Contacteer:

• Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] n-va.be
  • Kandidaat gemeenteraadslid (plaats 11) Alfons Roebben: 0489/71 68 05 - alfons.roebben [at] n-va.be
  • Kandidaat gemeenteraadslid (plaats 16) Karine Op de Beeck: 0478/ 20 10 78 - lkcvm [at] hotmail.com