Bespreking beleidsinitiatieven

Op 18 februari 2022, over deze onderwerpen: Goed bestuur
schepencollege last van winterdip

N-VA Leuven vraagt meer aandacht voor bespreking beleidsinitiatieven in de bevoegde commissies

Het is de N-VA-fractie opgevallen dat er de laatste maanden steeds minder agendapunten zijn in de commissies en gemeenteraad en dat commissies gewoon worden afgelast. “Is het stadsbestuur in slaap aan het vallen of is het een bewuste keuze om het debat beperkt te houden?” vragen gemeenteraadsleden Debby Appermans en Katrien Houtmeyers zich luidop af. “In februari alleen al zijn er 3 commissies geannuleerd: ‘Sport en handel’, ‘Onderwijs’ en ‘Cultuur’. De commissie ‘Personeel, Organisatie, Stadsreiniging, Studentenzaken en Dierenwelzijn’ vindt deze maand bovendien enkel plaats omdat de N-VA-fractie er punten geagendeerd heeft, maar niets vanuit de meerderheid. In de commissies ‘Openbare werken’, ‘Zorg/Sociale zaken’ en ‘Mobiliteit’ staat telkens slechts één punt geagendeerd.” N-VA Leuven roept het stadsbestuur op om niet verder te gaan op het elan van de afgelopen maanden, maar te kiezen voor transparantie in bestuur waarbij ook de oppositie, tijdens de commissies, haar mening en feedback kan geven over belangrijke punten.

In de twee weken voor de maandelijkse gemeenteraad komen verschillende raadsleden uit de meerderheid en de oppositie samen in thematische commissies zoals ‘Mobiliteit’, ‘Openbare Werken’, ‘Gelijke Kansen’, ‘Diversiteit’ en ‘Sociale Zaken’, … . Daar worden in principe de beslissingen van het schepencollege toegelicht, beslissingen van de gemeenteraad voorbereid en krijgen de commissieleden de kans om vragen te stellen of zelf voorstellen te doen. Het is dan ook van groot belang dat deze commissies goed functioneren. En daar wringt de laatste maanden het schoentje.

N-VA-gemeenteraadslid Debby Appermans: “In januari 2022 is de commissie over ‘Personeel, Organisatie, Stadsreiniging, Studentenzaken en Dierenwelzijn’ geannuleerd omdat er geen onderwerpen te bespreken waren. Deze maand vindt die commissie enkel plaats omdat ik punten geagendeerd heb, maar alweer niets vanuit de meerderheid. Hetzelfde verhaal voor de commissie ‘Cultuur’: ondanks een jaarbudget van 30 miljoen euro geen commissie in december en opnieuw een annulatie in februari wegens een gebrek aan agendapunten. Ook de commissies ‘Sport en handel’ en ‘Onderwijs’ zijn geannuleerd ook al hadden wij vanuit de oppositie op voorhand vragen ingediend en in 3 andere commissies is er ook maar 1 punt voorzien. In het begin van de legislatuur hebben CD&V, Vooruit en GROEN nochtans het aantal persoonlijke medewerkers in hun kabinetten verdubbeld van één naar twee, een meerkost van 800.000 € voor de belastingbetaler. Hoe is het dan mogelijk dat er over een periode van 2 maanden niets te melden of te bespreken valt?”

N-VA-gemeenteraadslid Katrien Houtmeyers: “Een andere mogelijke verklaring is dat de huidige meerderheid zoveel mogelijk intern wil beslissen zonder democratische controle of debat. Als je bijvoorbeeld als burgemeester een nieuw logo wil lanceren voor je stad, dan hoop je toch dat dit breed gedragen en (h)erkend wordt door je inwoners, zeker als daar een stevige investering bij komt kijken. In Leuven geen participatie, geen introductie, geen debat, … opeens was het daar en hebben wij het ook in de media moeten vaststellen. En gezien het povere resultaat, een gemiste kans volgens ons. Hetzelfde verhaal voor de invoering van de zone 30 of het kunstwerk voor de Leuvense sterrenkundige Lemaître, nooit besproken in de commissies. En dat is zeker onbegrijpelijk voor een bestuur dat de mond vol heeft van ‘participatie’ en ‘verbinden’ en vorige maand nog door de gouverneur en het Agentschap Binnenlands Bestuur ter verantwoording geroepen is over hun beslissing om de oppositie te weren uit verschillende beslissingsorganen zoals Leuven Mindgate en Leuven Klimaatneutraal 2030.”

De N-VA-fractie roept het stadsbestuur dan ook op om niet verder te gaan op het elan van de afgelopen maanden, maar wat meer daadkracht te tonen en te kiezen voor transparantie in bestuur waarbij ook de oppositie haar mening kan geven over belangrijke punten.

Katrien: “Deze stad heeft nog heel wat uitdagingen, zeker op het gebied van handel, mobiliteit en veiligheid. Nog veel werk aan de winkel, dus. Vanuit de oppositie doen we vaak constructieve voorstellen waar het bestuur onmiddellijk mee aan de slag kan, maar die worden bijna altijd weggestemd. Gemiste kansen volgens ons.”

Debby: “We vragen daarbij dat elk gemeenteraadslid voldoende informatie krijgt over de beslissingen van het schepencollege en ook de kans krijgt om vragen te stellen. Zo kunnen wij de Leuvenaars goed geïnformeerd te woord te staan wanneer die zich vragen stelt over het gevoerde beleid.”

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA Leuven)
E. debby.appermans [at] n-va.be

Katrien Houtmeyers (gemeenteraadslid N-VA Leuven)
M. 0473/864 244