Al 2.711 inbreuken op de coronaregels vastgesteld in Leuven

Op 29 december 2020, over deze onderwerpen: Welzijn

In Leuven zijn van 15 maart tot 15 november 2.711 inbreuken op de coronamaatregelen vastgesteld. “De meeste inbreuken, bijna 43%, gaan over het niet naleven van het samenscholingsverbod. Vooral in de maanden april en oktober werd er een hoog aantal inbreuken genoteerd,” zegt Lorin Parys, fractieleider van N-VA Leuven, die de cijfers heeft opgevraagd. “De meeste Leuvenaars houden zich netjes aan de maatregelen en daar willen we hen dan ook voor bedanken. Net daarom is het belangrijk dat de politie optreedt tegen wie dat niet doet.”

Sinds maart beheerst corona ons leven. De overheid legde de voorbije maanden verschillende maatregelen op, afhankelijk van de graad van aanwezigheid van het virus in de samenleving. In Leuven werd in de periode van 15 maart tot 15 november 2.711 inbreuken op de coronamaatregelen vastgesteld of ongeveer 2,5 inbreuk per 100 inwoners. “De cijfers vergelijken met de andere centrumsteden kan jammer genoeg nog niet. We weten dus niet of we het beter doen dan elders.”

“De meeste inbreuken zijn vastgesteld in de periodes dat er zwaardere maatregelen werden opgelegd. Zoals in april, tijdens de eerste lockdown, en in oktober, toen de huidige softe lockdown afgekondigd werd,” zegt N-VA fractieleider Lorin Parys. “De mensen hadden duidelijk ook het meeste moeite met het samenscholingsverbod. Maar liefst 1.158 of 42,7% van de vastgestelde inbreuken zijn op deze maatregel, gevolgd door het verplaatsingsverbod dat in het voorjaar gelde en het dragen van een mondmasker waar het verplicht is.” Er is steeds een duidelijke stijging waar te nemen in de inbreukcijfers na een verstrenging van de maatregelen.

Ook de studenten hebben het moeilijk. Inbreuken tegen maatregelen voor studenten die op kot verblijven prijken op de vierde plaats van het meeste aantal inbreuken met 9,6% of 259 vastgestelde inbreuken. Uit cijfers in antwoord op een schriftelijke vraag van N-VA gemeenteraadslid Zeger Debyser blijkt dat 625 inbreuken in de periode van 1 september tot 15 november gepleegd zijn door studenten. “Naast de inbreuken op de maatregelen voor studenten die op kot verblijven, zijn er voornamelijk inbreuken tegen het samenscholingsverbod vastgesteld bij studenten. De overgrote meerderheid van de studenten houdt zich aan de maatregelen,” aldus Debyser. “Maar een kleine minderheid overtreedt het samenscholingsverbod.”

Lorin Parys

Fractieleider