N-VA Leuven vraagt dringend een doortastende aanpak voor feiten gepleegd door personen in illegaal verblijf

Op 4 juli 2023, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Inburgering, Veiligheid:

De laatste maanden lijkt Leuven steeds vaker opgeschrikt te worden door incidenten met personen in illegaal verblijf. De categorie die daarbij het meeste in het oog springt, zijn de fietsendieven die op heterdaad betrapt worden en geen verblijfsplaats blijken te hebben.

Maar de lijst van andere misdrijven wordt ook alsmaar langer.

Het is opmerkelijk hoeveel incidenten in Leuven er kunnen worden toegeschreven aan personen in illegaal verblijf. Vaak gaat het om overlast en drugsfeiten, maar ook erg verontrustende feiten zoals studenten die aangevallen worden met wapens en steekpartijen in de binnenstad. Zeger Debyser, fractieleider en lijsttrekker N-VA Leuven: “De politie doet zijn best, maar staat vaak machteloos. De personen worden wel gedagvaard door het parket, vaak volgens snelrecht, maar personen zonder vaste verblijfplaats zijn erg moeilijk op te roepen. Waar stuur je de gerechtsbrieven naartoe? Eens ze worden vrijgelaten, verdwijnen ze met de noorderzon. En de slachtoffers blijven met lege handen achter. We vragen dan ook aan het stadsbestuur om dringend in overleg te gaan met de Dienst Vreemdelingenzaken zodat deze personen kunnen worden opgesloten in een gesloten centrum met het oog op uitzetting. Genoeg is genoeg.”

“Ons geduld is stilaan echt wel op,” bevestigt gemeenteraadslid Lies Verlinden. “Leuven moet een aangename, leefbare en veilige stad blijven. Vorige week nog werden we als ouders van een kind in een Leuvense crèche aangemaand om waakzaam te zijn nadat er een verward persoon zonder verblijfsdocumenten had proberen binnen te dringen bij een onthaalmoeder in de buurt. De politie kon niets doen want de persoon in kwestie had geen strafbare feiten gepleegd. We gaan toch niet wachten tot die wel gebeuren?”

Contacteer:

• Fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser: +32 491 22 71 52 – zeger.debyser [at] leuven.be
  • Gemeenteraadslid Lies Verlinden: +32 479 61 87 66 – lies.verlinden [at] n-va.be