N-VA Leuven is blij met financiële steun van Minister Diependaele voor Leuvense basiskoten

Op 7 maart 2024, over deze onderwerpen: Onderwijs, Wonen

Het toenemend aantal studenten zorgt voor een nood aan bijkomende betaalbare studentenhuisvesting. Daarnaast moeten oude, minder kwalitatieve koten vervangen of aangepast worden aan evoluerende (energetische) normen en standaarden. Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA) besliste eind september om 226 miljoen euro uit te trekken voor goedkope basiskoten. Het gaat om eenvoudige kamers, met een bed en een lavabo en een gemeenschappelijke keuken en badkamer. Vlaanderen steunt de bouw van nieuwe basiskoten via renteloze leningen.

Factieleider en lijsttrekker Zeger Debyser: “We zijn blij dat ook KU Leuven in de prijzen valt. Er is een lening van € 34 miljoen voor 500 basiskoten in het project Alma COP en € 16 miljoen voor 213 basiskoten op de site van de Zusters van de Jacht in Heverlee. Die koten komen er tegen 2025.

Raadslid Lies Verlinden: “ In Leuven verschijnen er steeds meer luxekoten. Daar is blijkbaar een markt voor. Wij vinden het belangrijk dat er voldoende en betaalbare basiskoten zijn voor onze studenten. Deze financiering van de minister zal daartoe bijdragen.”

Raadslid Debby Appermans: “Studentenhuisvesting is een belangrijk onderdeel van de woonproblematiek in Leuven met impact op de woonprijzen. Verhoging van het aanbod kan de prijs wat verlichten voor deze doelgroep. We kijken uit naar de lang beloofde woonbehoeftestudie van de Stad om het debat te openen over noden en oplossingen voor verschillende doelgroepen in onze stad.”

Contacteer:

• Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491 22 71 52 zeger.debyser [at] n-va.be
  • Gemeenteraadslid Lies Verlinden: 0479 61 87 66 -lies.verlinden [at] n-va.be
  • Gemeenteraadslid Debby Appermans: debby.appermans [at] n-va.be