Medische gegevens

Op 19 januari 2023, over deze onderwerpen: Welzijn
Medische doos

N-VA stelt voor om de Gele Doos met medische gegevens ook in Leuven in te voeren.

In heel wat gemeenten zoals Aarschot, Geel, Mol, Gent, Overijse, Schilde, Vorselaar….werd de Gele Doos reeds ingevoerd. Deze doos bevat cruciale persoons-, contact-, en medische gegevens. De herkenbare, gele bewaardoos zorgt ervoor dat hulpverleners, politie of brandweer op snel en efficiënt informatie betreffende een persoon kunnen terugvinden in een crisissituatie. Gemeenteraadsleden Katelijne Dedeurwaerder en Veerle Bovyn stellen voor om deze Gele Doos ook in Leuven in te voeren.

Katelijne Dedeurwaerder : “De doos is vooral bedoeld voor senioren of personen met een chronische aandoening en kan best bewaard worden in de koelkastdeur”. “De koelkast is een goede plaats om de doos te bewaren omdat het een herkenbare plek is voor hulpverleners. De eigenaar van de doos kleeft een bijbehorende sticker aan de binnenkant van de voordeur, waardoor hulpverleners onmiddellijk weten of er een dergelijke doos aanwezig is,” vult Veerle Bovyn aan.

Beide raadsleden vragen de stad Leuven om de Gele Doos in Leuven in te voeren in samenspraak met woonzorgcentra, huisartsen, thuiszorgdiensten, hulpdiensten en de eerstelijnszone. De verdeling kan verlopen via de apotheken. De stad Leuven kan ook helpen bij de promotie ervan.

Gemeenteraadslid Katelijne Dedeurwaerder : 0478/36.11.36
katelijne.dedeurwaerder [at] n-va.be