Ivo Devijver

Ik ben een geboren en getogen Leuvenaar die sinds 73 jaar in Groot-Leuven woont. En Vlaming in hart en nieren.

Mijn werkperiode heb ik afgesloten op 67-jarige leeftijd als 'Brandweerofficier in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest waar ik in 1981 startte. Ik ken dus het klappen van de zweep en de houding van de Franstaligen tegenover de Vlamingen in Brussel waar wij regelmatig als tweederangsburgers behandeld worden en waar in veel gevallen de Vlaming dient als “flamand de service”, een façade met weinig of niets achter. Dit heeft mijn Vlaamse reflex nog versterkt.

Om mijn mentale frisheid te behouden ben ik, naast bestuurslid en ondervoorzitter van N-VA Leuven, nog actief als deskundige bij de FOD Binnenlandse Zaken. Ik werk mee, als freelancer, aan de vernieuwing en het actueel houden van de opleidingen voor  brandweerofficieren.

Een speerpunt voor mij is de stem van de ouderen worden. In de politiek zijn wij ondervertegenwoordigd en spreken de “jongeren” voor ons. Zij denken in veel gevallen te weten wat goed of slecht is voor ons. Daar waar wij groot, oud en zeker wijs genoeg zijn onze punten naar voren te brengen en onszelf te verdedigen.

Een tweede punt, even belangrijk, is de verdediging van onze taal en culturele achtergrond. Dit omvat twee luiken:

• De verdediging van onze Nederlandse taal in Vlaanderen, Brussel, België, Europa en de wereld. Wij komen van België en dus is de reactie dikwijls “alors vous parlez français”. Waarom?
  • Het andere luik is het behoud van onze cultuur. Iedereen is welkom in ons Vlaanderen, maar moet zich aanpassen aan onze cultuur, taal, waarden, gebruiken, gewoontes en wetgeving. Zo kunnen we goede vrienden worden en blijven.

Speciaal op Leuven toegespitst, richt ik mij ook op de mobiliteit vooral voor de ouderen en minder mobielen en de participatie zodat iedereen in onze maatschappij mee kan.