Minister Weyts investeert 4,4 miljoen euro in schoolbouwprojecten in Leuven

Op 1 juli 2021, over deze onderwerpen: Onderwijs

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) investeert 4.439.737 euro in schoolbouwprojecten in verschillende Leuvense scholen. “Om en bij de 12.000 leerlingen zullen kunnen gebruik maken van gloednieuwe infrastructuur”, zegt Weyts. “Ook tijdens de zomervakantie wordt hard gewerkt om bij aanvang van het schooljaar de kinderen voldoende leer- en speelruimte te bieden.” Lorin Parys, fractievoorzitter van N-VA Leuven: “Na de moeilijke schooljaren omwille van de coronacrisis kan dit de leerkrachten en leerlingen echt een hart onder de riem steken.”

Deze financiële steun kunnen schoolbesturen uit het gesubsidieerd onderwijs (gemeentelijk, stedelijk provinciaal en vrij onderwijs) krijgen voor bouw- of verbouwingswerken. Onderwijsminister Ben Weyts trekt deze regeerperiode in totaal een half miljard euro extra uit voor schoolinfrastructuur: in totaal staat de investeringsteller voor scholenbouw op 3 miljard euro. Deze investeringsgolf komt ook Leuven ten goede.

Sint-Piets, Sint-Norbertus, Sancta Maria, De Wijnpers en Boven-Lo krijgen middelen

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) investeert zo via het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION) 11.244 euro in het Sint-Pieterscollege voor stabiliteitswerken aan het dak. De Vrije Basisschool Sint-Norbertus krijgt 1,5 miljoen euro voor de afbraak van de middenbouw, de nieuwbouw van klassen en een turnzaal, de renovatie van de voorbouw, de heraanleg van de speelplaats en de aanleg van een fietsenstalling. Ook de scholen van Sancta Maria krijgen bijna 1,5 miljoen euro voor de optimalisering van de toegankelijkheid en grote aanpassings- en renovatiewerken. Binnen dit budget zijn voor de basisschool ook vier nieuwe klassen en aanpassingswerken aan de speelplaats voorzien. De Wijnpers ontvangt 1,2 miljoen euro in het kader van de nieuwbouw van negen vaklokalen. Tenslotte krijgt ook de Vrije Basisschool Boven-Lo 194.252 euro voor de nieuwbouw van de kleuter- en lagere school.

Zomerscholen in Leuven

Parys: “Deze zomer maakt de Vlaamse overheid ook geld vrij voor zomerscholen in Leuven voor zo’n 400 leerlingen. We willen kost wat kost alle leerlingen mee, zodat niemand uit de boot valt. Een zomerschool kan écht het verschil maken en is tegelijkertijd ook leuk. We wensen alle leerlingen en zomerse leerkrachten dan ook fijne weken.”

Lorin Parys
0476/45.34.01