U bent hier
Gratis parkeren in Parking Vaartkom verdwijnt. Nieuw Leuvens parkeerbeleid spijst de stadskas maar fnuikt handel en horeca.
Een centrumstad hoort bezoekers te verwelkomen. Klanten van handel en horeca zorgen
voor een bruisende economie, het kloppende hart van iedere stad. Bereikbaarheid en
betaalbaarheid zijn daarbij cruciaal. Randparkings voor langparkeerders kunnen door
voordelige tariefzetting worden gestimuleerd om de leefbaarheid van de binnenstad te
verbeteren. Gratis shuttles zorgen voor gebruikscomfort, zeker bij mindermobiele mensen
en senioren
n Leuven kreeg je tot voor kort in elke randparking een gratis busticket wanneer je daar je
wagen parkeerde. Het gunstig parkeertarief in de stedelijke Parking Vaartkom droeg tot voor
kort bij tot een evenwichtig mobiliteits-en handelsbeleid. In parking Vaartkom kon je
op zaterdagen en vrijdagen en koopzondagen 4 uur gratis parkeren. Ook op andere dagen
was het eerste uur gratis. Een gratis elektrische pendelbus bracht je naar het centrum en
terug, een formule met stijgend succes.
Fractieleider Zeger Debyser: “Blijkbaar zit het college in zo’n grote geldnood dat ze haar
duurzaam parkeerbeleid laat varen. Niet alleen wordt het straatparkeren progressief duurder,
het gratis busticket in Parking Bond verdwijnt en de gratis parkeeruren in Parking Vaartkom
gaan op de schop vanaf 28 januari 2026. Volgens mobiliteitsschepen Dirk Vansina (CD&V)
wordt het parkeertarief op straat verhoogd om parkeren in parkings te bevorderen maar
waarom parking Vaartkom dan ook duurder wordt, Joost mag het weten.”
Raadslid Debby Appermans: “De Vaartkom is heel levendig geworden, met onder andere
handelszaken, horeca en zorgverstrekkers. De makkelijke bereikbaarheid met de wagen, zeker
nu de knip verplaatst is, en de goedkope parking dragen bij aan dit succes. Sommige
handelszaken zijn zelfs verhuisd van het centrum naar de Vaartkom. Vanaf eind januari zal
vanaf het eerste uur betaald moeten worden om te parkeren. Even naar de kine gaan of iets
gaan kopen bij de lokale handel kan niet meer zonder te betalen. Hoe zullen Leuvenaars en
bezoekers hierop reageren en wat is het effect op handel en horeca? Ook het verdwijnen van
de 4 uur gratis parkeren zal gevolgen hebben. Parking Vaartkom blijft wel nog steeds
goedkoper dan de centrumparkings, maar het verschil in prijs is minder groot en de afstand
tot het centrum blijft wel groter. Bezoekers zullen duurder parkeren verkiezen boven
tijdverlies. “
Debyser en Appermans besluiten :”Goede bereikbaarheid en betaalbaarheid zijn nodig om
een stad aantrekkelijk te maken voor bezoekers en garanderen een bruisende economie. Door
het stimuleren van randparkings blijft het centrum van de stad aangenaam om in te vertoeven.
Een centrumstad heeft de plicht om haar bezoekers uit de regio te verwelkomen. Wij
betreuren dat het Leuvens parkeerbeleid meer en meer inzet op winstbejag, bezoekers
wegjaagt en daarmee handel en horeca fnuikt.




