U bent hier
Ontharding mag niet gebruikt worden om dogmatisch straten te knippen
Op de vorige Leuvense gemeenteraad werd een raamcontract goedgekeurd om
verschillende onthardingsprojecten in de lopende jaren uit te kunnen voeren. In het
verleden werden dergelijke raamcontracten gebruikt om enkele fel besproken
onthardingsprojecten aan de Spaanse Kroon en op het Rietensplein door te voeren. Het
heeft er alle schijn van dat het schepencollege dit nieuw raamcontract opnieuw wil
gebruiken om stiekem straten te knippen. N-VA Leuven verzet zich daar tegen.
Op de gemeenteraad van november stond een raamovereenkomst voor onthardingsprojecten
op de agenda. Op het eerste zicht een goed punt; op het openbaar domein kan veel nodeloze
verharding verwijderd worden om zo meer groen in het straatbeeld te krijgen, meer water te
laten doordringen en hitte-eilanden tegen te gaan. Dat wil N-VA Leuven steunen.
Raadslid Debby Appermans: “Als we echter de bijlage bekijken, stellen we vast dat het om
meer dan enkel ontharding gaat. De ontharding van het Krakauplein in Kessel-Lo wordt
gebruikt als leidraad om de verschillende materialen voor te stellen. Maar in dit project wordt
echter niet enkel het plein onthard. De straat wordt aan 1 kant gewijzigd in een plein waar
enkel nog doorgang mogelijk zal zijn met de fiets of te voet. We staan achter een ontharding
van dit plein, maar niet achter het knippen van deze straat. Het overmatige verkeer in de
nabijgelegen Jozef Wautersstraat zorgt trouwens al geruime tijd voor problemen waar maar
geen oplossing voor komt.
“Op de gemeenteraad liet schepen Vansina uitschijnen dat deze knip er effectief komt”,
vervolgt Debby Appermans. “Deze knip zal het verkeer omleiden via zeer smalle straatjes die
hier absoluut niet voor geschikt zijn en voor meer autoverkeer zorgen in de pineutstraten,
Jozef Wautersstraat en Werkhuizenstraat. Door de ontharding van het plein ter hoogte van
de aansluiting van de Jozef Wautersstraat met de Karel Schurmansstraat, is dit kruispunt ook
veel smaller geworden, waardoor het moeilijk is daar te kruisen. De verkeerssituatie is daar
gevaarlijker geworden. Wij verzetten ons dan ook tegen een ondoordachte knip van het
Krakauplein. De plannen voor de Centrale Werkplaatsen en de heraanleg van de Koning
Albertlaan zullen bovendien voor bijkomend verkeer zorgen in deze straten.
Raadslid Karen Van Herck: “Op de informatieavond woensdag gaven buurtbewoners ook aan
dat ze met de voorgestelde nieuwe circulatie onmogelijk nog in hun garages in de Krakaulaan
zouden kunnen. Op de plannen op papier lijkt dat te lukken, maar in werkelijkheid zit je dan
met een deuk in je wagen. Die bedenking was al eerder meegegeven, maar werd volkomen
genegeerd.” Bovendien bleek dat maar een zeer beperkt aantal omwonenden werd
geïnformeerd en betrokken bij de plannen, hoewel de knip een grote groep Kesselaars zal
treffen.
Fractievoorzitter Zeger Debyser: “Het circulatieplan van Kessel-Lo werd destijds opgehangen
aan de klimaatdoelstellingen van de Europese Green deal. Het resultaat kennen we: geen
vermindering van het aantal wagens in woonstraten maar wel meer omrijden, meer
autoverkeer in pineutstraten en veel meer complexiteit en boetes. Ondanks opeenvolgende
circulatieplannen hangt Leuven bovendien aan het staartje qua klimaatresultaten. Het
circulatieplan van Kessel-Lo heeft meer verkeersproblemen veroorzaakt dan opgelost. De
inwoners van pineutstraten vragen nog steeds om oplossingen. Maar in plaats van de
verkeersproblemen op te lossen, volgt CD&V schepen Dirk Vansina de ideologische aanpak
van zijn voorganger. De onoordeelkundige knip van het Krakauplein, opnieuw gefinancierd
met middelen uit Europa, is daarvan het gevolg.”
De drie N-VA raadsleden besluiten: “Wij vragen een realistisch onthardingsbeleid dat zorgt
voor meer groen in de stad. Maar we verzetten ons tegen een dogmatisch onthardingsbeleid
dat onder het mom van ontharding de mobiliteit van de Leuvenaar wil beperken.”




