Ontharding mag niet gebruikt worden om dogmatisch straten te knippen

Op 23 november 2025

Op de vorige Leuvense gemeenteraad werd een raamcontract goedgekeurd om 
verschillende onthardingsprojecten in de lopende jaren uit te kunnen voeren. In het 
verleden werden dergelijke raamcontracten gebruikt om enkele fel besproken 
onthardingsprojecten aan de Spaanse Kroon en op het Rietensplein door te voeren. Het 
heeft er alle schijn van dat het schepencollege dit nieuw raamcontract opnieuw wil 
gebruiken om stiekem straten te knippen. N-VA Leuven verzet zich daar tegen.


Op de gemeenteraad van november stond een raamovereenkomst voor onthardingsprojecten 
op de agenda. Op het eerste zicht een goed punt; op het openbaar domein kan veel nodeloze 
verharding verwijderd worden om zo meer groen in het straatbeeld te krijgen, meer water te 
laten doordringen en hitte-eilanden tegen te gaan. Dat wil N-VA Leuven steunen.

Raadslid Debby Appermans: “Als we echter de bijlage bekijken, stellen we vast dat het om 
meer dan enkel ontharding gaat. De ontharding van het Krakauplein in Kessel-Lo wordt 
gebruikt als leidraad om de verschillende materialen voor te stellen. Maar in dit project wordt 
echter niet enkel het plein onthard. De straat wordt aan 1 kant gewijzigd in een plein waar 
enkel nog doorgang mogelijk zal zijn met de fiets of te voet. We staan achter een ontharding 
van dit plein, maar niet achter het knippen van deze straat. Het overmatige verkeer in de 
nabijgelegen Jozef Wautersstraat zorgt trouwens al geruime tijd voor problemen waar maar 
geen oplossing voor komt.

“Op de gemeenteraad liet schepen Vansina uitschijnen dat deze knip er effectief komt”, 
vervolgt Debby Appermans. “Deze knip zal het verkeer omleiden via zeer smalle straatjes die 
hier absoluut niet voor geschikt zijn en voor meer autoverkeer zorgen in de pineutstraten, 
Jozef Wautersstraat en Werkhuizenstraat. Door de ontharding van het plein ter hoogte van
de aansluiting van de Jozef Wautersstraat met de Karel Schurmansstraat, is dit kruispunt ook 
veel smaller geworden, waardoor het moeilijk is daar te kruisen. De verkeerssituatie is daar 
gevaarlijker geworden. Wij verzetten ons dan ook tegen een ondoordachte knip van het 
Krakauplein. De plannen voor de Centrale Werkplaatsen en de heraanleg van de Koning 
Albertlaan zullen bovendien voor bijkomend verkeer zorgen in deze straten.

Raadslid Karen Van Herck: “Op de informatieavond woensdag gaven buurtbewoners ook aan 
dat ze met de voorgestelde nieuwe circulatie onmogelijk nog in hun garages in de Krakaulaan 
zouden kunnen. Op de plannen op papier lijkt dat te lukken, maar in werkelijkheid zit je dan 
met een deuk in je wagen. Die bedenking was al eerder meegegeven, maar werd volkomen 
genegeerd.” Bovendien bleek dat maar een zeer beperkt aantal omwonenden werd 
geïnformeerd en betrokken bij de plannen, hoewel de knip een grote groep Kesselaars zal 
treffen.

Fractievoorzitter Zeger Debyser: “Het circulatieplan van Kessel-Lo werd destijds opgehangen 
aan de klimaatdoelstellingen van de Europese Green deal. Het resultaat kennen we: geen 
vermindering van het aantal wagens in woonstraten maar wel meer omrijden, meer 
autoverkeer in pineutstraten en veel meer complexiteit en boetes. Ondanks opeenvolgende 
circulatieplannen hangt Leuven bovendien aan het staartje qua klimaatresultaten. Het 
circulatieplan van Kessel-Lo heeft meer verkeersproblemen veroorzaakt dan opgelost. De 
inwoners van pineutstraten vragen nog steeds om oplossingen. Maar in plaats van de 
verkeersproblemen op te lossen, volgt CD&V schepen Dirk Vansina de ideologische aanpak 
van zijn voorganger. De onoordeelkundige knip van het Krakauplein, opnieuw gefinancierd 
met middelen uit Europa, is daarvan het gevolg.”

De drie N-VA raadsleden besluiten: “Wij vragen een realistisch onthardingsbeleid dat zorgt 
voor meer groen in de stad. Maar we verzetten ons tegen een dogmatisch onthardingsbeleid 
dat onder het mom van ontharding de mobiliteit van de Leuvenaar wil beperken.”

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is