N-VA Leuven legt mobiliteitsvisie uit aan breed publiek. Iedereen terug mobiel!

Op 27 augustus 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkiezingen 2024

N-VA Leuven gaf uitleg over haar mobiliteitsvisie tijdens Leuven autovrij. Terwijl meerdere kandidaten de ronde van de ring fietsten, gaf Michiel Bertels, mobiliteitsingenieur en kandidaat, uitleg over de visie van N-VA op mobiliteit. Mobiliteit moet terug een positief verhaal zijn in deze stad.

Gemeenteraadslid Debby Appermans. “Mobiliteit is wellicht het topthema van deze verkiezingen. Ja we kregen voor het eerst een schepen van mobiliteit. Maar een meerderheid van de Leuvenaars zal zich het beleid toch eerder herinneren als een immobiliteitsbeleid. We doen veel huisbezoeken en het circulatieplan van Kessel-Lo wordt helemaal niet gesmaakt. Zoals voorspeld is de omrijfactor te groot En zijn sommige straten de pineut. Op de steenwegen en de kruispunten staan we vast. De leesbaarheid is zoek. Dit circulatieplan zal grondig moeten worden aangepakt.”

Michiel Bertels, kandidaat-gemeenteraadslid: “De gestegen vraag naar mobiliteit is nochtans positief voor de economie en het welzijn. Het stadsbestuur moet dit omarmen en niet proberen af te remmen. Wij pleiten voor een andere strategie voor een duurzame mobiliteit via een positief verhaal waar mensen verleid worden door duurzame alternatieven. Want de meest duurzame verandering is gebaseerd op een eigen keuze. We willen daarom het aanbod van alternatieven verhogen. In Leuven is het nog steeds wachten op een uitgebreid deelfietsensysteem en op voorstadsparkings bij de op- en afritcomplexen. Verder moeten er voldoende fietsstallingen zijn (met fietsgeleiding) en goed onderhouden fiets- en voetpaden. We pleiten ook voor enkele nieuwe fietsverbindingen zoals aan de spoorbrug over de Geldenaakse Baan.”

N-VA fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser vult aan: “De Leuvense automobilist voelt zich gepest door dit bestuur. Er zijn de 100.000 ANPR-GAS boetes, de hogere parkeertarieven, de talrijke knips, de geschrapte parkeerplaatsen. Voor de voetganger heeft men zelfs een blinde vlek. Voor ons staat er niet één vervoerskeuze op een voetstuk maar is een goede mix de bron van succes. Daarom is een stoepenplan voor voetgangers nodig. We juichen de stijging van het fietsgebruik toe, maar er is dringend nood aan fietshoffelijkheid zeker naar de voetgangers toe. We stellen ook een nieuw buscirculatieplan voor. Het centrum moet perfect bereikbaar zijn voor al die er wil zijn, maar onnodig doorgaand busverkeer moet vermeden worden. Wij denken aan meerdere mobiliteitshubs aan de Ring waar men van bus op auto of deelfiets overstapt. En in afgelegen verbindingsstraten willen we de zone 30 terug afschaffen.”

Debyser, Bertels en Appermans: “Mobiliteit moet terug een positief verhaal zijn in deze stad. Verkeersveiligheid, zeker in de buurt van scholen, en bereikbaarheid moeten terug meer aandacht krijgen. Want verkeersveiligheid en bereikbaarheid dragen ook bij tot de leefbaarheid in de stad.”

Contacteer:
Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser: 0491/22 71 52 zeger.debyser [at] n-va.be
Kandidaat gemeenteraadslid (plaats 9) Michiel Bertels: 0496/03 88 17 michiel.bertels [at] n-va.be
Gemeenteraadslid Debby Appermans (plaats 4): 0496/46 95 53 debby.appermans [at] n-va.be