Wilsele-Dorp wijst blauwe zone massaal af - Bevraging in Heverlee nog bezig

Op 16 maart 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Geen blauwe zone

N-VA Leuven heeft er al meermaals op gewezen dat extra blauwe zones en dure parkeerkaarten niet in de smaak vallen bij Leuvenaars als oplossing voor parkeerproblemen. Terwijl blauwe zones in onder meer Kessel-Lo en Heverlee stoemelings werden ingevoerd deze legislatuur, werd voor Wilsele-Dorp nu onlangs wel een bevraging georganiseerd.

Het was N-VA gemeenteraadslid Fred Debrun die in de gemeenteraad van februari de kat de bel aanbond: “We krijgen signalen van bewoners dat de informatie in een vakantieperiode werd verspreid en lang niet in alle bussen belandde. Gelukkig hebben de buurtbewoners zelf dan maar de nodige sensibilisering gedaan in de wijk.

Op 9 maart kregen de bewoners dan het resultaat van de bevraging. Bijna 300 Wilselenaars namen deel en 200 van hen verwierpen de blauwe zone. Hoewel er wel parkeerproblemen werden gesignaleerd, was een dure blauwe zone voor de meesten geen oplossing. N-VA-fractieleider Zeger Debyser: “Interessante suggesties waren om de bewonerskaarten veel goedkoper te maken en de parkeerduur te verlengen tot 4 uur voor bezoekers”.

N-VA Leuven vindt het positief dat Leuven eindelijk zijn inwoners bevraagt, maar betreurt meteen dat die bevraging NIET is gebeurd in de wijken van Heverlee en Kessel-lo waar eerder wel blauwe zones werden ingevoerd. Momenteel loopt een nieuwe bevraging in Heverlee. N-VA-gemeenteraadslid Tine Eerlingen: “Informatiebriefjes tussen reclamefolders steken is misschien niet de beste manier om de bewoners te informeren. Hopelijk lezen de Heverleenaars dit bericht en laten ze hun stem horen net als in WIlsele-Dorp.

Zeger Debyser : “We blijven herhalen dat Leuvense parkeerkaarten onredelijk duur zijn in vergelijking met andere centrumsteden. Het lijkt ons niet billijk dat het bestaand probleem van sluikparkeren wordt opgelost door de Leuvenaar extra te belasten.

Zeger Debyser Fractieleider 0491 22 71 52

Fred Debrun  Gemeenteraadslid 0472 96 11 94