Vlaamse kennis- en cultuurstad met wereldfaam

Op 26 september 2024, over deze onderwerpen: Cultuur, Kennis- en cultuurstad met wereldfaam, Verkiezingen 2024
Zeger Erwin Katelijne

De N-VA wil dat Leuven zich verder ontwikkelt tot een kennis- en cultuurstad met wereldfaam. Met haar hoge concentratie van onderwijs- en kennisinstellingen heeft de stad hiervoor een sterke troef in handen. De stad en de onderwijs- en kennisinstellingen kunnen elkaar verder versterken. Leuven moet haar cultuuraanbod verder verbreden voor het publiek in de deelgemeenten, de lokale verenigingen en de doorsnee Leuvenaar. Het internationale karakter van Leuven mag geen afbraak doen aan onze eigen identiteit. We mogen meer op onze strepen staan wat het Nederlandstalig karakter van onze stad betreft.
Gemeenteraadslid Katelijne Dedeurwaerder: “We vragen meer aandacht voor het Nederlands in het onderwijs. Leerkrachten moeten kunnen focussen op hun kerntaak van lesgeven. Volgens N-VA kan de stad hiervoor een faciliterende en ontzorgende rol opnemen door het gebruik van het Nederlands door de ouders te stimuleren. De stad dient een inspanning te doen om het Nederlands in het straatbeeld te versterken. Zelf geeft de stad het voorbeeld door in het Nederlands te communiceren.”
Fractieleider en lijsttrekker Zeger Debyser : “Als slimste stad van Vlaanderen kan Leuven als proeftuin dienen voor het testen van nieuwe technologie van onze kennisinstellingen vooraleer ze op de markt komt. De viering van 600 jaar universiteit kan in 2025 het scharniermoment zijn om stad en universiteit nog beter te laten samenwerken. Zo heeft N-VA Leuven voorgesteld om de universitaire collecties permanent te ontsluiten voor Leuvenaars én toeristen.”
Lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst Erwin Verbeken: “Het is goed dat het stadhuis op onze vraag het hart blijft van de lokale democratie en de plaats waar de geschiedenis van de stad wordt uitgelegd. Samen met de Leuvense erfgoedverenigingen stellen we ons vragen bij het ontwerp, de invulling en hoge kostprijs van de renovatie van het stadhuis. Lokale tradities, gebruiken en volkssporten zijn de moeite waard om in stand te houden en tegelijkertijd te laten evolueren, zoals bv. de Jaartallen, de carnavalsgroepen, het Leuvens dialect en de reuzencultuur.”
Katelijne Dedeurwaerder: “Het sociaal-cultureel verenigingsleven verdient betere ondersteuning op vlak van infrastructuur, logistiek en promotie van activiteiten. We willen de leescultuur ook buiten de bibliotheken bevorderen met een zondagse boekenmarkt in het centrum. We leggen nadruk op het Nederlands en leesplezier. We benadrukken het belang van de Vlaamse amateurkunsten en volkstradities. N-VA vraagt een gemeenschapscentrum in elke deelgemeente, voldoende ruimte voor verenigingen en een beter reserveringssysteem.”
Zeger Debyser: “N-VA steunt de bouw van een nieuwe Podiumkunstenzaal, inclusief een ondergrondse fuifzaal en een congrescentrum, en blijft als duurzame locatie voor de oude stelplaats van De Lijn verkiezen. We steunen de kandidatuur van Leuven als Europese Culturele Hoofdstad 2030, onder voorwaarde van financiële transparantie en haalbaarheid en brede participatie door alle Leuvenaars.”