Verlaging onroerende voorheffing

Op 15 maart 2022, over deze onderwerpen: Wonen

Verlaging onroerende voorheffing voor eigenaars van 1 woning

N-VA vraagt dat stadsbestuur beloftes nakomt

Tijdens de gemeenteraad van april 2021 beloofde de Leuvense Schepen van Financiën, Carl Devlies, ‘tegen eind 2021’ op vraag van N-VA Leuven te onderzoeken om de verhoging van de opcentiemen op de onroerende voorheffing minstens terug te draaien voor gezinnen of alleenstaanden die maar één woning hebben en er zelf wonen. Lorin Parys, fractievoorzitter: “Om dat mogelijk te maken, beloofde het stadsbestuur van Leuven de Vlaamse administratie te vragen of ze daar de nodige gegevens voor konden krijgen. Die moet de informatie over wie een enige en eigen woning bewoont in Leuven dan delen. Maar nu blijkt dat het Leuvens stadsbestuur zo’n vraag helemaal nooit heeft gesteld. Dat is wat Matthias Diependaele, Vlaams Minister van Financiën en Begroting en Wonen heeft geantwoord op een schriftelijke vraag. Het lijkt alsof het stadsbestuur maar wat aankondigt en dan hoopt dat niemand hen aan hun beloften herinnert. Wij vragen dat de schepen zijn beloftes nakomt en nu eindelijk concrete stappen gaat zetten zodat ook daadwerkelijk werk kan gemaakt worden van de beloofde verlaging van de onroerende voorheffing.”

Lorin Parys: “Het stadsbestuur van Leuven stelde bij haar aantreden een meerjarenbegroting op waarin de opcentiemen die de stad heft, worden verhoogd met 10% van 880 naar 975, goed voor 5 miljoen euro extra aan jaarlijkse belastinginkomsten. Voor een doorsneegezin betekent dit al snel een verhoging van de onroerende verhoging tot 100 euro per jaar. Wij vinden dit een slechte en asociale maatregel waar wij ons steeds tegen hebben verzet en waar we ons tegen blijven verzetten. Het liefst van al zouden we die verhoging dan ook zo snel mogelijk volledig teruggedraaid zien. We deden al verschillende voorstellen in die richting. Maar dit roodgroene belastings- en marketingcollege wil hier duidelijk niets van weten. Al blijkt bij een deel van het stadsbestuur toch ook het gevoel te leven dat deze belastingverhoging asociaal is.”

“Zo verbond schepen Devlies zich er, op ons aandringen, tijdens de gemeenteraad van april vorig jaar andermaal toe om contact op te nemen met de Vlaamse belastingadministratie en ‘tegen eind 2021 te onderzoeken of het mogelijk was de verhoging al minstens terug te draaien voor gezinnen of alleenstaanden die een enige woning betrekken op het Leuvense grondgebied’. Wat blijkt? Uit een antwoord op mijn schriftelijke vraag hierover aan Matthias Diependaele, Vlaams Minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed, blijkt dat de Vlaamse administratie eenvoudigweg nog geen formele aanvraag tot uitvoerbaarheid van de gedifferentieerde opcentiemen heeft ontvangen. Nadat de schepen in januari 2020 al eens beloofde de mogelijkheid tot differentiatie te onderzoeken, komt het stadsbestuur zijn beloftes opnieuw niet na. Het begint er integendeel steeds meer op te lijken dat de Leuvenaars een wortel wordt voorgehouden. Maar ondertussen betalen we wel gewoon de verhoogde onroerende voorheffing en blijft het stadsbestuur op jaarbasis 5 miljoen euro extra belastingen ophalen om haar prestigeprojecten te financieren. Wij vragen dat de schepen nu eindelijk met gezwinde spoed concrete stappen zet en werk maakt van de beloofde differentiatie.”

Lorin Parys (fractievoorzitter N-VA)
M. 0476/45 34 01
E. lorin.parys [at] n-va.be