Trots van de Leuvenaar & toeristische attractie.

Op 24 maart 2018, over deze onderwerpen: Cultuur, Natuur en klimaat, Ruimtelijke ordening

De bakens van Leuven: netwerk van uitkijkpunten

“We moeten trotser zijn op onze prachtige stad. Dat Leuven adembenemend mooi is, kan je van op een paar uitkijkpunten rond de stad ervaren. Alleen zijn die punten daar vaak niet op ingericht. Wij stellen een netwerk van uitkijkpunten voor met een moderne architectuur van de hand van Leuvense architecten: de bakens van Leuven. Zo kan de Leuvenaar in alle comfort over zijn stad uitkijken en geven we Leuven een extra toeristische attractie,” zeggen Lorin Parys en Tine Eerlingen van de N-VA Leuven.

Als je vandaag vanop de Keizersberg Leuven wil bewonderen, bots je op een aantal hekken die het zicht belemmeren. Parys en Eerlingen: “De stad heeft voor de restauratie van de 13de eeuwse burchtmuur en het Mariabeeld een dossier ingediend bij Onroerend Erfgoed. Dat is goed en het is wachten op de nodige subsidies. Maar wij gaan een stap verder en willen deze restauratie graag combineren met een modern uitkijkpunt. Denk maar aan het glazen balkon van de Sint-Romboutstoren in Mechelen of de bekende Vlooybergtrap in Tielt-Winge. Op die manier combineren we het uitzicht over onze eeuwenoude stad met springlevende architectuur van Leuvense creatievelingen.”

Getuigenheuvels als gordel van de Bakens van Leuven

“Maar we stoppen niet op de Keizersberg. We willen een gordel maken rond onze stad met allemaal bakens die getuigen van de pracht van onze stad en de creativiteit van onze inwoners. De getuigenheuvels lijken ons daar een goed uitgangspunt voor. Op die manier kan de Bakens van Leuven ook uitgroeien tot een veelgebruikte fietsroute,” zeggen beide N-VA’ers.

Leuven is omringd door zogenaamde getuigenheuvels. Het gaat over de Roeselberg, Kesselberg-Chartreuzenberg, Schoolbergen, Loberg en de Predikherenberg. Het zijn allemaal Hagelandse heuvels. De heuvels stammen uit het mioceen, een tijdperk in de geologische tijdschaal dat duurde van 23 tot 5,3 miljoen jaar geleden. In die periode wordt het noorden van België regelmatig overspoeld door de Diestiaanzee. Tijdens de vorming van de Alpen (vanaf 5 miljoen jaar geleden) wordt de bodem langzaam naar boven getild waardoor de zee zich terugtrekt. De zandbanken komen dus permanent boven water te liggen. Wind en regen spoelen de zachtere zandlagen weg, alleen de harde ijzerzandstenen delen blijven over. Hierdoor ontstaan de getuigenheuvels: de getuigen van het bestaan van de Diestiaanzee.

Lorin Parys Kandidaat-Burgemeester 0476 45 34 01

Tine Eerlingen Gemeenteraadslid 0485 19 90 08