Stad Leuven investeert half miljoen in erfgoedpanden, maar maakt er geen woningen van

Op 23 februari 2018, over deze onderwerpen: Wonen

N-VA Leuven begrijpt niet hoe de stad midden in een wooncrisis inventarispanden duur wil renoveren voor de opslag van straatveegmachines, in plaats van er woningen van te maken.

Het eerste politieke debat tussen de Leuvense lijsttrekkers vorige maandag leverde vuurwerk op over het woonbeleid. Terwijl de SP.A-CD&V-meerderheid 24 jaar heeft nagelaten in te zetten op betaalbare woningen, kwam kandidaat burgemeester Lorin Parys (N-VA) in het najaar 2017 met een heus woonplan boordevol voorstellen.

Gemeenteraadslid Griet Valgaeren “Als je gedacht had dat de meerderheid het daarmee begrepen had? Nee, het kan nog straffer. Maandag op de gemeenteraad stemmen we over enkele inventarispanden in eigendom van de stad, prachtig gelegen aan de Tuin Dewalque in de Straatjesgang. Die panden worden niet gerenoveerd als starterswoningen of woningen voor alleenstaanden maar gebruikt als magazijn voor de karretjes van de straatvegers. Kostprijs 500.000 euro.”

Fractieleider Zeger Debyser: “Begrijpe wie kan. Pal  hiernaast wordt dan wel welwillend toegestaan dat een privé-ontwikkelaar dure woningen en appartementen bouwt in een binnengebied. Hoeft het dan te verwonderen dat starters de stad ontvluchten wegens te hoge woonprijzen?

Gemeenteraadslid Griet Valgaeren: “We gunnen de straatvegers een magazijn of ondergrondse parking, maar leegstaande woningen, in het bijzonder inventarispanden krijgen in deze stad best een woonfunctie. Het lijkt ons ook niet opportuun straatvegers te belasten met een sociale controle van de tuin Dewalque. Permanente bewoning is daar beter voor geschikt.

Contacteer:

Zeger Debyser, zeger.debyser [at] n-va.be, 0491 22 71 52