Reactie van Lorin Parys, fractievoorzitter van N-VA Leuven, op de corona maatregelen van het stadsbestuur van Leuven

Op 19 juni 2020, over deze onderwerpen: Economie, Welzijn

Goed dat sommige van onze voorstellen voor zorg & welzijn en horeca nu realiteit worden, zoals bijvoorbeeld het schrappen van de terrastaks. Maar waarom moeten handel en horeca wel nog steeds de promotaks aan de stad blijven betalen?

Deze maatregelen geven veel geld aan organisaties, weinig aan Leuvenaars die hun inkomen zagen dalen. Zo had de N-VA voorgesteld om de geplande belastingsverhoging van 10% op wonen - de onroerende voorheffing - te schrappen. Dat doet het stadsbestuur niet, in de plaats daarvan krijgen het Woonanker en de Huurdersbond extra geld om mensen die het moeilijk hebben op de woonmarkt te begeleiden. Wij hadden voorgesteld om Leuvenaars zelf over hun portefeuille te laten beslissen met een waardebon die elke Leuvenaar in de lokale horeca en handel kon besteden. Dat zou de gezinsbudgetten een duw in de rug geven en onze lokale handel voor 8 miljoen euro zuurstof. In de plaats daarvan komt er een fonds bij het OCMW voor wie betalingsmoeilijkheden heeft en subsidies ter waarde van 620.000 euro voor de handel.

Wij hadden voorgesteld om met meerderheid en oppositie samen onze schouders onder een relanceplan voor onze stad te zetten. Het stadsbestuur spreekt over verbinden, maar zet in de feiten de gemeenteraad buiten spel. In de praktijk hebben we enkel de gelegenheid gehad om onze eigen plannen - ten belope van 25 M euro - voor te stellen op 8 minuten tijd, de tijd om een eitje hard te koken. Het verschil is dat wij wel voorzien hadden hoe we onze ideeën zouden financieren zonder de belastingen te verhogen. In het plan van het stadsbestuur ontbreekt het antwoord op hoe ze dit alles zullen financieren, maar zijn we wel zeker dat de belastingen op wonen verhogen. Daar zouden wij dus andere keuzes maken.

Lorin Parys
lorin.parys [at] n-va.be