Reactie op persberich stadsbestuur “50 nieuwe handelszaken in Leuven”

Op 17 juni 2021, over deze onderwerpen: Economie

Reactie N-VA Leuven op persberich stadsbestuur “50 nieuwe handelszaken in Leuven”

Katrien Houtmeyers: “We zijn blij dat er het laatste jaar nieuwe zaken zijn bijgekomen in Leuven. Dit is ook nodig, want helaas zijn er de laatste jaren – mede door het circulatieplan en bezorgdheid omtrent de bereikbaarheid van het stadscentrum - ook veel zaken vertrokken, met heel wat leegstand als gevolg. Wij ijveren al langer voor een daadkrachtiger handelsbeleid en een plan van aanpak tegen leegstand, en zijn tevreden dat dit er nu ook effectief zal komen. En hoewel het stadsbestuur wat ons betreft al eerder een versnelling hoger geschakeld mocht hebben, zal het in ons een bondgenoot vinden om de steeds groter wordende leegstand zo snel mogelijk terug te dringen. Al is het ook van belang te blijven waken over de aard van de nieuwe handelszaken die zich in Leuven vestigen, zodat er geen overaanbod ontstaat van eenzelfde type. Er moeten nieuwe zaken bijkomen, maar het aanbod aan handelszaken moet tegelijkertijd wél evenwichtig en divers blijven en dat is geen gemakkelijke oefening. We rijken het stadsbestuur dan ook de hand om samen na te denken over en te werken aan oplossingen, zodat Leuven snel terug kan bruisen. Het zou in ieder geval al een goed begin zijn om per direct de algemene mondmaskerplicht in de winkelstraten af te bouwen, nu daar virologisch geen enkele reden meer voor is. Dat zou op erg korte termijn ook al veel bijdragen tot een betere beleving, zeker bij deze zomerse temperaturen.”

Katrien Houtmeyers - 0473 86 42 44