Reactie N-VA op PB stadsbestuur over succesvolle eerste infoavond over Community Land Trust.

Op 6 oktober 2021, over deze onderwerpen: Wonen

Lorin Parys: “Dat het stadsbestuur een Community Land Trust opricht en de betrokken actoren bij de oprichting ervan wil betrekken, vinden we op zich een goede zaak. Wij hadden dit ook in ons programma staan. Alleen zal er meer nodig zijn dan het oprichten van een Community Land Trust wil het stadsbestuur een woonbeleid voeren op maat van àlle Leuvenaars.  Een Community Land Trust richt zich immers hoofdzakelijk op gezinnen die in aanmerking komen voor een sociale lening en voor sociale huisvesting. Maar wat met het overgrote deel van de Leuvenaars die te veel verdienen voor een sociale woning en evenmin in aanmerking voor Community Land Trust? Wat doet het stadsbestuur voor deze grote groep Leuvenaars? Ook zij hebben het moeilijk op de Leuvense woningmarkt en toch ontbreekt het aan maatregelen op maat van deze groep. Het enige wat het stadsbestuur op het vlak van wonen voor deze Leuvenaars heeft gedaan, is het verhogen van de onroerende voorheffing… Wij vragen dan ook meer aandacht voor een woonbeleid op maat van àlle Leuvenaars, ook zij die niet in aanmerking komen voor een CLT.”

Lorin Parys – fractievoorzitter – 0476 45 34 01