Reactie N-VA Leuven op steun van stad Leuven voor Woonzaak “Pure symboolpolitiek”

Op 1 december 2021, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Wonen

Zonet maakte het stadsbestuur bekend dat de stad Leuven de Woonzaak zal ondersteunen. Lorin Parys: “Het stadsbestuur verhoogt eerst de onroerende voorheffing met 10% en maakt dus zelf wonen in Leuven, al de duurste centrumstad, nog een beetje duurder voor iedereen. Om daarna de Woonzaak te ondersteunen. Dat is pure symboolpolitiek die niemand helpt. Wat echt zou helpen is de verhoging van de onroerende voorheffing terugdraaien. Daarna zou de meerderheid haar weigering om maximaal in te zetten op onderzoek naar fraude bij sociale woningen kunnen terugdraaien en nagaan of sociale huurders al dan niet eigendom in het buitenland bezitten.”

“Met de openlijke steun aan de Woonzaak lijkt schepen Corneillie haar verantwoordelijkheden af te schuiven naar de Vlaamse overheid”, vervolgt Parys. “De schepen maakt de beloftes die ze gedaan heeft voor de verkiezingen, absoluut niet waar. Vorige legislatuur, toen Groen nog in de oppositie zat, verkondigde ze dat een stad zelf erg veel mogelijkheden in handen heeft om werk te maken van een woonbeleid. Nu ze in de coalitie zit, verschuilt ze zich achter andere overheden. Dat is gewoon niet ernstig.”

Lorin Parys – fractievoorzitter – 0476 45 34 01