Persreactie "volksvergadering CLT Leuven"

Op 14 december 2021, over deze onderwerpen: Wonen

Reactie N-VA Leuven op persbericht stad Leuven over eerste volksvergadering CLT Leuven:

“Ook inzetten op maatregelen voor Leuvenaar met gemiddeld inkomen die tussen wal en schip valt in het huidige beleid.”

“Dat het stadbestuur verder werk maakt van CLT Leuven, dat steunen we. Alleen mag men zich niet blindstaren op het Community Land Trust principe”, waarschuwt Lorin Parys, fractievoorzitter.  “Heel wat Leuvenaars die het ook moeilijk hebben op de Leuvense woonmarkt komen eenvoudigweg niet in aanmerking voor Community Land Trust. En zelfs binnen de groep die wél in aanmerking komt, zullen er slechts enkele gelukkigen kunnen deelnemen. Er kunnen immers maar zoveel mensen deelnemen als er gronden beschikbaar zijn en dat aantal is eindig. In die zin is de invloed van een Community Land Trust op de problematiek van duur wonen beperkt. Het stadsbestuur zal naast CLT dan ook enkele algemene maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat Leuven een duale stad wordt van rijken en armen. De rijken kunnen een woning kopen, omdat ze over voldoende financiële middelen beschikken en de armen vinden een eigen woning, omdat ze op steun van de stad kunnen rekenen. Maar wat met de middengroep en de Leuvense jongeren die het alsmaar moeilijker krijgen op de Leuvense woningmarkt? Wat heeft het stadsbestuur op het vlak van wonen voor deze Leuvenaars gedaan, behalve het verhogen van de onroerende voorheffing? Uiteraard moet er aandacht zijn voor de meest kwetsbaren, maar dat mag er niet toe leiden dat een grote groep Leuvenaars met een gemiddeld inkomen eenvoudigweg wordt vergeten zoals nu het geval is.”

Lorin Parys
fractievoorzitter