N-VA wil Restorestjes in Leuven

Op 28 mei 2018, over deze onderwerpen: Economie, Natuur en klimaat, Welzijn

Samenwerking tussen stadsbestuur en Horeca nodig

“We willen dat het stadsbestuur, de horecacoach en de Leuvense horeca werk maken van Restorestjes. Dat is een makkelijke manier om je etensoverschotten op restaurant mee naar huis te nemen. Zo maken we werk van de strijd tegen voedselverspilling,” zegt gemeenteraadslid Katelijne Dedeurwaerder. “Ondertussen bestaan er al allerlei apps waarvan je gebruik kan maken om voedseloverschotten aan te bieden en te kopen, of zelfs gratis op te halen.  Restorestjes breit hier een logisch vervolg aan en ook Leuven moet op de kar springen.”

Overschotten op restaurant

We zien dat er heel wat initiatieven groeien die verspilling willen terugdringen. Belangrijke stakeholders zijn sociale organisaties en aanbieders van voedseloverschotten, zoals supermarkten, lokale handelaars en veilingen. In dat kader past de actie Restorestjes, de nieuwe Nederlandstalige benaming voor ‘doggy bag’, waarbij je overschotten zonder blikken of blozen gewoon mee naar huis neemt na afloop van je restaurantbezoek.

Minder voedsel verspillen in lijn van de prioritaire doelstelling Leuven 2030

Gemeenteraadslid Katelijne Dedeurwaerder (N-VA) ziet deze actie perfect passen binnen de prioritaire doelstelling van de huidige legislatuur. “Leuven 2030 wil tegen 2030 ook 30% minder voedsel verspillen. Laten we net zoals in Gent, Kortrijk, Hasselt en een heel aantal andere Vlaamse steden op de trein van de Restorestjes springen en de afvaldoos ook in Leuven invoeren”.

Bewustmaking van de Leuvense consument

Met de actie Restorestjes kan de stad de Leuvenaars, zowel de restaurants als de consumenten, een duwtje in de rug geven om na een bezoek aan een restaurant de restjes mee te nemen.  De restaurants hoeven dan de overschotten niet weg te gooien. Ze beperken hun afvalkosten en tonen hun ethisch en ecologisch engagement. De consumenten worden op deze manier ook bewuster gemaakt van voedselverspilling. Sommige Leuvense restaurants bieden hun klanten nu al spontaan aan om de overschotten mee te nemen. Maar het kan nog veel beter, ook in de klasserestaurants.

Geen blozende kaken meer

Met de overschotdoos worden twee vliegen in één klap geslagen, stelt Katelijne Dedeurwaerder: “Overschotten belanden niet meer in de vuilbak en restaurantbezoekers kunnen langer genieten van het heerlijke eten van Leuvense chefs. Wie Restorestjes gebruikt helpt dus de afvalberg te verkleinen en van Leuven een klimaatstad te maken. Ik nodig de stad uit om uit te zoeken wat de kosten zijn voor de aankoop van de dozen, de distributie, de stockage en de communicatie. Ik hoop alvast dat men op zoek gaat naar een leuke ecologische en dus recycleerbare doos. Ook de horecacoach kan een belangrijke rol spelen om de restaurants enthousiast te maken. Met deze actie moet het inpakken van restjes op restaurant helemaal ingeburgerd raken”.

Contact: Katelijne Dedeurwaerder  Gemeenteraadslid 0478 36 11 36