N-VA Leuven vraagt extra waakzaamheid na recente gevallen van vandalisme

Op 18 november 2021, over deze onderwerpen: Veiligheid

“Vandalen slaan autoruiten stuk”, “Banden van zeven wagens lek gestoken”, “Vandalen nemen bushokje onder handen”, “Vandalen smeren auto’s en gevels in met tomatensaus”.

Het zijn slechts enkele krantenkoppen over feiten van vandalisme van de voorbije weken in Leuven. N-VA Leuven vraagt het stadsbestuur extra waakzaam te zijn en de controle op vandalisme te verscherpen.

Lorin Parys: “Het aantal geregistreerde feiten van vandalisme daalde het voorbije jaar van 932 feiten in 2019 tot ‘slechts’ 679 feiten in 2020. Deze daling met 26% werd toegeschreven aan de coronacrisis en het feit dat de mensen in 2020 veel vaker thuis bleven of moesten blijven. En hoewel het nog te vroeg is om te zien of de cijfers in 2021 weer zijn gestegen, dan wel op het niveau van 2020 zijn gebleven - de criminaliteitsstatistieken zijn slechts bijgewerkt tot en met het eerste trimester van 2021 - vragen wij het stadsbestuur naar aanleiding van de veelheid aan berichten over vandalisme die ons de laatste weken bereiken toch om extra waakzaam te zijn. Net zoals dit voor fietsdiefstallen het geval is, zorgt ook deze vorm van ‘kleine criminaliteit’, die vaak onopgelost blijft, immers voor erg veel frustratie bij de slachtoffers. Door in te zetten op extra waakzaamheid en extra controle, willen we de pakkans verhogen en vandalen ontraden nieuwe feiten te plegen.”

27/10 “Tiental geparkeerde auto’s beschadigd” en ook “Uitbaters de Blauwe Schuit zijn het beu”

29/10 “Vandalen kraken scoutslokaal en gooien flesjes bier stuk”

12/11 “Vandalen slaan autoruiten stuk”

14/11 “Banden van zeven wagens lek gestoken”