N-VA Leuven stelt volledige lijst voor

Op 6 mei 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

“Héél Leuven kan zich in deze lijst herkennen”

Kandidaat-burgemeester Lorin Parys heeft zondag de 47 vrouwen en mannen voorgesteld waar de N-VA Leuven mee naar de verkiezingen trekt. “Ik ben heel trots op dit team, we hebben samen de ambitie om voor Verandering in Leuven te zorgen. Het is een ploeg die eropuit trekt om opnieuw echt naar de Leuvenaars te luisteren maar ook een echte dwarsdoorsnede van onze stad is: van schoenmaker tot professor, van verpleegster tot cafébaas en van tandarts, ondernemer, ambtenaar, bediende en leerkracht tot kassier,” zegt Parys.

Diversiteit
“Tussen onze oudste en jongste kandidaat zit er 68 jaar verschil. Fons Smeesters, oprichter van de Leuvense Rijschool Mercator, is 87 en werkt er nog elke dag. Brecht Nuyts is 19 en zit nog op school. We hebben een pak singles, samenwonenden en gehuwden, holebi’s en hetero’s, mensen met een beperking, échte Leuvenaars en nieuwe Vlamingen van Nepal tot Koerdistan,” gaat Parys verder.

Deelgemeenten
Er staan 12 kandidaten op de lijst uit Leuven Centrum, 14 uit Kessel-Lo, 15 uit Heverlee, 3 uit Wilsele en 2 uit Wijgmaal. De gemiddelde leeftijd van onze kandidaten is 45 jaar. We hebben 13 kandidaten die jonger zijn dan 35, 6 die 65plusser zijn, 11 kandidaten uit de zorgsector, 16 ondernemende kandidaten en 6 kandidaten die voor de overheid werken.

Opvallende nieuwkomers

• Katia Warny is de oprichtster van de facebookgroep ‘We Love Leuven,’ maar vooral bekend als de vrouw achter ‘Nee, tegen het circulatieplan voor Leuven.’ Katia is alleenstaande mama van twee kinderen, heeft zelf geen auto en baatte vroeger een dagbladhandel uit en studeert nu orthopedagogie. Katia: “Ik wil een ander en evenwichtiger circulatieplan, meer aandacht voor de stem van het volk en een groter sociaal engagement van het stadsbestuur.” Katia staat op plaats 17.
  • René Henrard, beter bekend als schoenmaker De Lepper van aan de Tiensepoort, staat op plaats 27. “Ik wil dat Leuven een stad wordt waar kleine handelaars opnieuw kunnen bloeien,” zegt ‘De Lepper’.
  • Bert Crombez, die jarenlang het bekende Café De Appel en restaurant De Meating Room uitbaatte staat op plaats 29. “Een beleid voor horeca dat bezoekers aantrekt en een beter parkeerbeleid, dat is waar ik voor ga,” zegt Bert.
  • Krishna Chhetri komt uit Nepal en staat op plaats 7. Hij is in Leuven bekend als de cafébaas van het bib café Van de Velde.
  • Anja Verbeeck, op 8, is heel actief in Wilsele Dorp en hielp er mee voor zorgen dat het parkje en kapelletje in Wilsele behouden blijven.
  • Ralph Opdebeeck is actief in het buurtcomité van de Noormannenstraat en wil Leuven fit maken als personal coach. Ralph neemt de 11de plek in.
  • Op 12 staat Debby Appermans, een geëngageerde tandarts die zich wil inzetten voor Kessel-Lo.
  • Op plaats 32 strijdt Carine Rummens, een echte ‘Leuvenes’, zoals ze zelf zegt, en secretaris van de Damesbasket Notre Dame Leuven, voor de Verandering in Leuven.

En achteraan de lijst duwen vier kandidaten mee de lijst met Tine Eerlingen: Torben Gering, voorzitter Jong N-VA Leuven en stagiair-advocaat, Kristof Polfliet, ambtenaar bij de Stad Leuven, Tine Vanderwee, OCMW-medewerkster én mandataris en Griet Valgaeren, federaal ambtenaar en gemeenteraadslid.

Eerste zes kandidaten

De Leuvenaars hebben vorige week al kennis kunnen maken met de eerste zes kandidaten. Jonge mama en onderneemster Katrien Houtmeyers staat op 2; fractieleider, professor en voorzitter van de Vrienden van de Abdij van Park, Zeger Debyser staat op 3. Op 4 en 5 staan twee nieuwe, jonge krachten: Lies Verlinden, raadgeefster op het kabinet van Theo Francken en Pieterjan Vangerven, zwemkampioen en onderzoeker bij de KU Leuven. Tine Eerlingen, architecte en gewezen Vlaams volksvertegenwoordiger is lijstduwer.

Ervaring

Alle uittredende mandatarissen, behalve Gunther Rens, die actief blijft achter de schermen, stellen zich opnieuw verkiesbaar. Fractieleider Zeger Debyser en mandatarissen Frieda Aerts, Fred Debrun, Katelijne Dedeurwaerder, Karen Van Herck, Erwin Verbeken, Hilde De Troyer, Kris Bovin, Tine Vanderwee, Griet Valgaeren en Tine Eerlingen willen zich opnieuw inzetten voor Leuven. Samen hebben ze 66 jaar ervaring in de Leuvense OCMW- en gemeenteraad.

De volledige lijst vindt u hieronder.