N-VA Leuven over relanceplan van stad Leuven: “Voor ons mocht het wat meer zijn”

Op 12 april 2021, over deze onderwerpen: Economie

Vandaag stelde de stad Leuven haar relanceplan voor de handel-, horeca- en dienstensector voor. Het stadsbestuur maakt hiervoor 2 miljoen euro vrij en focust naar eigen zeggen op beleving, digitalisering, mentaal welzijn en bereikbaarheid. “We zijn heel blij dat er eindelijk een relanceplan werd voorgesteld en zien enkele goede zaken” zeggen Katrien Houtmeyers en Lorin Parys “maar wat ons betreft had het er sneller mogen komen en had het wat meer mogen zijn.”

Katrien Houtmeyers: “Al sinds het begin van de coronacrisis vragen wij meer daadkracht van het stadsbestuur om onze Leuvense ondernemers mee door deze crisis te loodsen, maar het leek wel alsof we stonden te roepen in de woestijn. We deden meerdere voorstellen, onder meer een kwijtschelding van de terrastaks, maar het stadsbestuur stemde al onze voorstellen weg. Enkele maanden later stelt datzelfde stadsbestuur nu zélf de afschaffing van de terrastaks voor. Op zich is het natuurlijk een goede zaak dat onze horeca in 2021 geen terrastaks zal moeten betalen, maar waarom kon dit dan niet eerder beslist worden? En waarom moeten de horeca en handel wél nog de promotaks betalen?”

Lorin Parys: “Wij stellen tevens vast dat het stadsbestuur vooral inzet op flankerende maatregelen, zoals het voorzien van begeleiding voor de horeca om veilig te kunnen heropenen en op het aanmoedigen van investeringen die de handel en horeca toekomstbestendig moeten maken. Op zich zijn dit goede initiatieven, maar wij betwijfelen of dit voldoende zal zijn. In ons relanceplan hadden wij 11 miljoen € veil voor de handel en horeca. Het stadsbestuur maakt uiteindelijk slechts 3,1 miljoen € vrij (vorig jaar 1,1 miljoen € en nu nog eens 2 miljoen €). Als je weet dat van de 12.000 bedrijven met een vestiging in Leuven, er sinds de eerste lockdown al 500 gestopt zijn en een kleine 4.000 bedrijven die voor de coronacrisis financieel gezond waren, nu in moeilijkheden verkeren, dan vrezen wij dat het huidige relanceplan niet alleen te laat komt, maar tevens te weinig is.”

Katrien Houtmeyers: “Tot slot blijven wij erbij dat er meer nog dan voor de coronacrisis maximaal moet ingezet worden op de bereikbaarheid van het centrum. We zijn op zich niet tegen de Vaartshuttle, maar deze blijkt zeker in coronatijden geen succes te zijn. Dan moet men durven bijsturen. Zelf zouden wij ervoor gekozen hebben minstens tijdelijk bijkomend in te zetten op een uur gratis ondergronds parkeren in het handelscentrum. Zeker in de huidige context parkeren bezoekers van het Leuvense handelscentrum liever dichtbij. Het stadsbestuur maakte een andere keuze en koos ervoor om enkel te blijven inzetten op de shuttledienst en opnieuw 4 uur gratis parkeren aan de Vaartkom in te voeren. Dat de handelaars in december vorig jaar zélf 5.000 uren aan gratis parkeertickets aan de Leuvenaars uitdeelden voor drie Leuvense centrumparkings leek ons nochtans een erg duidelijk signaal. Het is jammer dat het stadsbestuur dit signaal negeert en hier niet verder mee aan de slag ging.”

Lorin Parys
Fractieleider