N-VA Leuven blijft ijveren voor een asiel Provincie Vlaams-Brabant ondersteunt initiatief voor regio

Op 25 februari 2021, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn
pb_dierenasiel_leuven

Recent werd het duidelijk dat Stad Leuven de overeenkomst met De Zorghoeve VZW in Kortenaken om haar asieldieren op te vangen moest opzeggen. Ondanks subsidies kon het asiel niet de kwaliteit en ruimte voor de opvang van gezelschapsdieren leveren die Leuven beoogde, en bleken er geen uitbreidingsmogelijkheden te zijn om de omstandigheden te verbeteren. Daarbij maakten een aantal managementbeslissingen de diepgaandere participatie die Leuven op termijn beoogde onmogelijk. De stad zal nu dus een samenwerking aangaan met volgende asielen: honden gaan naar Dierenbescherming Mechelen, Weidedieren gaan naar Forrest & Friends in Diest, paarden, exoten en andere vogels en zoogdieren naar Heusden-Zolder en wilde dieren naar Malderen. Alleen voor katten blijft de oplossing lokaal dankzij Zwerfkat in Leuven, al jarenlang trouwe partner van de Stad.

“Dit betekent dat de asielen nog verder van Leuven verwijderd zijn dan ooit, en zelfs niet meer in dezelfde provincie liggen”, zucht Debby Appermans, N-VA-gemeenteraadslid in Leuven. “Reeds een jaar geleden hebben we de schepen gewaarschuwd voor de samenwerking met De Zorghoeve, gezien de opvangomstandigheden voor gezelschapsdieren er zo schrijnend waren. Nu zijn we een jaar verder, en zijn we – letterlijk – nog verder van huis. De samenwerking met Mechelen voor honden is goed als tijdelijke oplossing, maar het is duidelijk dat de nood aan een asiel voor huisdieren in de regio nog steeds erg hoog is.”
“We begrijpen natuurlijk dat het niet makkelijk is om een locatie te vinden in (de buurt van) Leuven, maar onmogelijk is het niet. Zelf lijken er ons mogelijkheden te zijn in de buurt van het industrieterrein van Haasrode. Als de schepen het écht meent met het creëren van een asiel, zal Leuven een veel actievere voortrekkersrol moeten spelen en ook een realistischer budget moeten voorzien. We zijn nu twee jaar bezig, en de situatie lijkt er eigenlijk alleen maar op te verslechteren”, aldus Lies Verlinden, N-VA-gemeenteraadslid in Leuven. “Daarom doen wij een nieuwe oproep naar de omliggende gemeentes om hun schouders samen met de provincie te zetten onder een project voor de Leuvense regio.”

Ook provinciaal Gedeputeerde voor dierenwelzijn Bart Nevens bevestigt het belang van kwalitatieve dierenasielen: “Dieren hebben spijtig genoeg geregeld opvang nodig. Een goed dierenasiel doet dat in de beste omstandigheden én zoekt naar een nieuwe thuis voor het dier. Als provincie investeren we jaarlijks in de professionalisering van erkende Vlaams-Brabantse dierenasielen. We zijn in elk geval ook bereid om mee onze schouders te zetten onder nieuwe initiatieven in onze provincie”.

Lies Verlinden (gemeenteraadslid N-VA Leuven)
M. 0479/618 766
E. lies.verlinden [at] n-va.be

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA Leuven)