Muyters investeert 118.000 euro in Leuvense schoolspeelplaatsen

Op 15 mei 2019, over deze onderwerpen: Jeugd, Onderwijs
Hoelahoep

Vlaams minister van Sport Philippe Muyters (N-VA) maakt samen met de Vlaamse Regering 1,728 miljoen euro vrij om 114 schoolspeelplaatsen avontuurlijker en beweegvriendelijker te maken. Ook 8 Leuvense scholen krijgen een stuk van de koek, goed voor 118.802 euro aan investeringen. “De investering in onze speelplaatsen is goed nieuws. Het is belangrijk dat onze kinderen ook tijdens de schooluren voldoende beweging krijgen. Een aantrekkelijke speelplaats is hier een stap in de goede richting,” zegt fractievoorzitter Lorin Parys.

Schoolspeelplaatsen worden nog te vaak onderbenut. Met dit project wil minister Muyters scholen helpen investeren in hun speelterrein om jongeren nog meer aan het bewegen te krijgen. Daarnaast is het ook de bedoeling dat de scholen hun nieuwe speelplaats openstellen voor sport en spel in een brede schoolwerking, maar dat ook jeugdbewegingen en de lokale gemeenschap er terecht kunnen.

In Leuven zijn er 8 scholen die de investering binnenrijven. In Leuven zijn dit De Grasmus, Vrije Basisschool Sint-Jansschool, Go! Basisschool Pee en Nel en vzw De Zevensprong. In Heverlee genieten De Klare Bron en Vrije Basisschool Terbank-Egenhoven van de extra middelen. In Kessel-Lo gaat het om De Zonnebloem en in Wilsele betreft het Basisschool Hertog Karel. De scholen krijgen bijna allemaal de volle pot van 15.000 euro aan investering. In totaal is dit goed voor 118.802 euro.

Vlaams minister van Sport Philippe Muyters: ‘Als we in Vlaanderen een echte sport- en beweegcultuur willen, moeten we kinderen en jongeren op zoveel mogelijk manieren en momenten prikkelen om te bewegen. Een origineel ingerichte omgeving, die goesting geeft om te bewegen, is daar een handig middeltje voor.’

Lorin Parys, fractieleider voor N-VA in de Leuvense gemeenteraad: “Kwalitatieve sport- en speelruimte is voor ons een belangrijk aandachtspunt. Met deze investering van onze minister in onze schoolinfrastructuur kunnen we van de soms nog saaie betonnen speelplaatsen echte toffe actieve speelplekken maken die aanzetten om te sporten en te bewegen.”

Lorin Parys
Fractieleider gemeenteraad