Leuven opnieuw duurste centrumstad om woning te kopen.

Op 10 februari 2022, over deze onderwerpen: Wonen

Persreactie: “Het laatste wat je doet in de duurste stad om te kopen, is toch zelf wonen nog wat duurder maken?”

Lorin Parys, fractievoorzitter:
“Je zal me niet horen zeggen dat de wooncrisis met een vingerknip kan worden opgelost, maar als je jaar na jaar na jaar de duurste centrumstad bent en je weet dat de prijzen bovendien in geen enkele Vlaamse centrumstad meer stijgen dan in Leuven, dan is het laatste wat je als stadsbestuur doet, toch de onroerende voorheffing verhogen en zo zelf wonen nog wat duurder maken? Dit stadsbestuur beweert van betaalbaar wonen een prioriteit te maken, maar in de praktijk stellen we vast dat het Leuvense stadsbestuur niet alle instrumenten gebruikt dat het voorhanden heeft om zelf de druk wat te verlichten. Akkoord, er wordt werk gemaakt van een Community Land Trust en het stadsbestuur maakte recent nog gebruik van haar voorkooprecht, maar dit zijn slechts druppels op een hete plaat. Er kan écht wel meer gedaan worden om de druk wat te verlichten. Te beginnen met het terugdraaien van de verhoging van de onroerende voorheffing voor alle Leuvenaars. Tegelijkertijd vragen wij het stadsbestuur andermaal om nu eindelijk te onderzoeken of het mogelijk is de onroerende voorheffing voor jonge Leuvense kopers gedurende drie jaar kwijt te schelden via toekenning van een premie. Verder stellen wij voor de bouwverordening aan te passen zodat er kleiner en dus goedkoper kan gebouwd worden en van projectontwikkelaars die in Leuven willen bouwen, te eisen dat ze 20 % van hun aanbod voorbehouden voor Leuvenaars met een modaal inkomen.”

Lorin Parys