Leuven blijft duurste Vlaamse centrumstad om te wonen

Op 12 november 2020, over deze onderwerpen: Wonen

N-VA vraagt meer aandacht voor Leuvenaars met een gemiddeld inkomen in de aanpak van de wooncrisis.

“Uit recente cijfers van Fednot en krant De Tijd blijkt dat Leuven afgetekend de duurste centrumstad van Vlaanderen blijft om een eigen huis te kopen. Voor een huis betaal je in Leuven in 2020 gemiddeld 402.271 EUR, dit is meer dan 70.000 EUR meer dan in de tweede duurste centrumstad, Gent, waar je gemiddeld 330.469 EUR moet neertellen. Dit is ook bijna 120.000 EUR meer dan de gemiddelde koopprijs in de Vlaamse centrumsteden (283.644,62 EUR). Bovendien blijven de woningprijzen in Leuven nog steeds stijgen. Voor een woning in Leuven betaal je in 2020 gemiddeld 32.000 EUR meer dan in 2019. Dit is een stijging van 8,6 %. Ook voor de aankoop van een appartement moet je in Leuven diep in de buidel tasten. Gemiddeld kost een appartement in Leuven 288.432 EUR en ook hier behoort Leuven tot de duurste centrumsteden. Enkel in Mechelen betaal je gemiddeld nog meer voor een appartement. De N-VA Leuven vraagt het stadsbestuur de doorgevoerde verhoging van de onroerende voorheffing terug te draaien en vraagt meer maatregelen op maat voor Leuvenaars met een gemiddeld inkomen, want deze worden te vaak vergeten in de aanpak van de wooncrisis.” aldus Lorin Parys, fractievoorzitter in de gemeenteraad.

“Dat het stadsbestuur dat beweert van betaalbaar wonen een prioriteit te willen maken, in volle coronacrisis waardoor veel Leuvenaars het met minder moeten doen en ondanks de hoge en nog steeds stijgende woningprijzen, toch de onroerende voorheffing heeft verhoogd, is onbegrijpelijk” aldus Lorin Parys. “Dat de wooncrisis in Leuven met één vingerknip kan worden opgelost, zal je mij niet horen zeggen, maar met het verhogen van de onroerende voorheffing, waarmee je als stadsbestuur wonen in Leuven zélf nog een beetje duurder maakt, ben je verkeerd bezig. Met de N-VA Leuven blijven we er dan ook op aandringen dat deze slechte beslissing wordt teruggedraaid.”

Lorin Parys: “We vragen tevens aan het stadsbestuur méér aandacht te hebben voor Leuvenaars met een gemiddeld inkomen en jonge Leuvenaars die in de eigen stad willen blijven wonen. Die mensen verdienen vaak te veel voor een sociale woning en komen evenmin in aanmerking voor Community Land Trust. Hoewel ook zij het steeds moeilijker krijgen op de Leuvense woningmarkt, vallen zij al te vaak tussen wal en schip en ontbreekt het aan maatregelen op maat van deze groep Leuvenaars. Daarom doen wij drie concrete voorstellen. Ten eerste stellen wij voor om het gemeentelijk deel van de onroerende voorheffing voor jonge Leuvense kopers gedurende drie jaar kwijt te schelden. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een premie uit te reiken aan jonge kopers die al drie jaar in Leuven wonen. Het bedrag van de premie stemt dan overeen met het gemeentelijk deel van de onroerende voorheffing. Ten tweede vragen wij het stadsbestuur de bouwverordening aan te passen. Nu moet de gemiddelde oppervlakte van een appartement in een gebouw in Leuven 90 vierkante meter zijn, maar Leuven telt veel alleenstaanden. Maak die gemiddelde oppervlakte kleiner (en dus goedkoper) zodat ook alleenstaanden toegang krijgen tot betaalbare wooneenheden in Leuven. Tot slot vragen wij het stadsbestuur projectontwikkelaars steeds te verplichten om 20 % van hun aanbod voor te behouden voor mensen met een nauwe band met Leuven met een modaal inkomen, zodat ook zij in de eigen stad kunnen blijven wonen.”

woon_prijs_leuven

Lorin Parys