exploitatie van zwembad aan Vaartkom

Op 9 maart 2022, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Ruimtelijke ordening

Kosten voor onderhoud en exploitatie van zwembad aan Vaartkom worden geraamd op 445.000 euro (excl. BTW) per jaar

“Dit is absurd. Ik heb hier echt geen woorden voor. Dat geld kan zoveel nuttiger besteed worden.”

Er werd vorige maand een nieuwe stap gezet in de heraanleg van de Vaartkom en de Vaartkomoevers. Daarbij werd gekozen voor het wedstijdontwerp van het team rond Tractebel. Inmiddels geraken er steeds meer details bekend over de plannen, ook over het financiële plaatje. Lorin Parys, fractievoorzitter: “We wisten al dat de bouwkost van het project geraamd wordt op 12,3 miljoen euro. Maar daar stopt het dus niet. Uit het financieel plan dat bij de weerhouden offerte werd gevoegd, blijkt dat wordt uitgegaan van een jaarlijkse kost voor onderhoud en exploitatie van het zwembad, of beter zwemvijver, aan de Vaartkom van niet minder dan 445.000 euro excl. BTW. Dit betreft de netto kost, dit wil zeggen dat de inkomsten, bijvoorbeeld uit de ticketverkoop, er al zijn van afgetrokken. Dit is absurd. Ik heb hier echt geen woorden voor. Dat geld kan zoveel nuttiger besteed worden dan aan dit prestigeproject.”

Lorin Parys: “Het prijskaartje dat aan dit prestigeproject vasthangt is exorbitant hoog én wordt iedere fase nog een beetje hoger. Dit project was initieel begroot op 5 miljoen euro, dan op 11 en ondertussen op 12, 3 miljoen euro. En de eerste steen is zelfs nog niet gelegd… En dan hebben we het enkel nog maar over de bouwkost. Het zwembad moet natuurlijk ook onderhouden en uitgebaat worden en dat kost ook geld. Niet enkel aan materiaal, maar ook aan personeel. Deze kost wordt door het ontwerpteam geraamd op een slordige 445.000 euro excl. BTW per jaar. Netto! Dit wil zeggen, na aftrek van de inkomsten die dit zwembad zal genereren door de ticketverkoop. Het gat in de hand van dit college wordt ook voor dit project steeds groter. Ik heb hier echt geen woorden meer voor. Bij de aanpassing van de meerjarenbegroting stelde het stadsbestuur de heraanleg van de Tervuursestraat, de Kapucijnenvoer en de Brabanconnestraat voor onbepaalde tijd uit, omdat er geen budget werd voorzien. Zelfde verhaal voor de in 2017 aangekondigde balsportenhal in Heverlee en de renovatie van de hopeloos verouderde sporthal in de rijschoolstraat. Maar voor dit project kan het stadsbestuur het prijskaartje zomaar verhogen met een grove 7 miljoen euro en een jaarlijkse onderhouds- en exploitatiekost van 445.000 euro budgetteren.”
Zeger Debyser: “ Dit hoge prijskaartje is des te absurd, daar waar er geen enkel draagvlak bestaat voor dit zwembad, nu blijkbaar zwemvijver, in de Vaartkom. Buurtbewoners verzamelden niet minder dan 800 handtekeningen tegen de komst van een zwembad aan de Vaart en brachten dit via een zelden gezien burgerinitiatief op de gemeenteraad van juni vorig jaar. 12,3 miljoen euro voor een zwembad dat de buurtbewoners niet willen, met bijkomend een jaarlijkse onderhouds- en exploitatiekost van 445.000 euro, dat gaat er bij ons dan ook niet in. En dat terwijl het perfect mogelijk zou zijn om de oevers van de Vaartkom her aan te leggen zonder zwembad en dus met een aanzienlijk lager prijskaartje. We vragen het stadsbestuur dan ook voor de zoveelste keer af te stappen van de gehanteerde therapeutische hardnekkigheid om de stem van de Leuvenaars en buurtbewoners te negeren.”

Lorin Parys (fractievoorzitter N-VA)
M. 0476/45 34 01
E. lorin.parys [at] n-va.be