Een natuurbegraafplaats in Leuven

Op 13 december 2021, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

“Als het van ons afhangt, komt er een natuurbegraafplaats in Leuven”

“Net zoals de samenleving evolueert, veranderen ook de maatschappelijke ideeën rond rouwen en overlijden” aldus Lorin Parys, fractievoorzitter. “Zo is er bijvoorbeeld steeds meer vraag naar natuurlijke begraafvormen. Daarom stellen we voor dat het stadsbestuur werk maakt van een natuurbegraafplaats. Dat is een zone in een natuurlocatie waar overledenen kunnen worden uitgestrooid of begraven in biologisch afbreekbare urnes. In onze buurlanden is dat al langer en meer ingeburgerd dan in Vlaanderen, maar ook bij ons zien we dat steeds meer steden en gemeenten werk maken van een natuurbegraafplaats. Leuven kan en mag niet achterblijven.”

Lorin Parys: “Sinds eind 2016 kunnen steden en gemeenten een deeltje van hun openbaar domein aanduiden als plaats waar as kan worden uitgestrooid of waar de asurne kan worden bewaard of begraven in een biologisch afbreekbare urne. Op vraag van een lokaal bestuur kan ook op domeinen van het Agentschap Natuur & Bos nagegaan worden of er mogelijkheden zijn om een natuurbegraafplek in te richten. Op die manier maakt de laatste rustplaats deel uit van een natuur-en bosgebied en kunnen de nabestaanden hun geliefde overledenen in alle rust herdenken in een groene en natuurlijke omgeving die rust en sereniteit uitstraalt. Een gedenksteen plaatsen mag er niet, maar je kan bijvoorbeeld wel een stekje van een boom in de urne steken. Zo wordt de natuurlijkheid van de begraafplek maximaal gevrijwaard.”

"In het buitenland is men al erg vertrouwd met dit concept, en dit begint ook in Vlaanderen steeds meer aan populariteit te winnen. Drongen, Zoersel en Lanaken richtten al een natuurbegraafplek in en in Diest en Glabbeek zal men er ook werk van maken. In Beersel komt er binnenkort zelfs een tweede natuurbegraafplaats. Leuven mag niet achterblijven. Dit zou bijvoorbeeld – in samenspraak met het Agentschap Natuur & Bos – ingericht kunnen worden in Heverleebos. Wij zullen het stadsbestuur op de volgende gemeenteraad dan ook vragen om verder te onderzoeken of en hoe dit in Leuven gerealiseerd kan worden.”

Lorin Parys
fractievoorzitter