Concrete speerpunten in strijd tegen eenzaamheid

Op 27 juli 2018, over deze onderwerpen: Ouderen, Verkiezingen 2018, Welzijn

De N-VA Leuven maakt van de aanpak van eenzaamheid een speerpunt. “Als je op huisbezoek gaat, merk je vaak dat mensen gewoon blij zijn om eens iemand te zien. 1 op de 4 Vlamingen voelt zich regelmatig tot vaak eenzaam, dat komt neer op zo’n 25.000 Leuvenaars. Daarom willen we alle Leuvenaars mobiliseren om isolement sneller te herkennen en te melden, linken te maken tussen studenten en oudere Leuvenaars, alle 80-jarigen Leuvenaars één keer per jaar te bezoeken en nieuwe virtuele buurtnetwerken te lanceren,” aldus Lorin Parys.

Probleem samen aanpakken

“Zeggen dat je als burgemeester eenzaamheid uit je stad gaat bannen, is utopisch. Maar we kunnen er wel meer aan doen,” zeggen gemeenteraadslid Hilde De Troyer en Lorin Parys. De Troyer: “Chronische eenzaamheid is even schadelijk voor je gezondheid als het roken van 15 sigaretten per dag. Om het probleem aan te pakken hebben we de Leuvenaars nodig. Maar ook onze zorgverleners, het middenveld en vrijwilligers, bijvoorbeeld in de Zorgzame Buurten. Kortom, om mensen uit hun isolement te halen, heb je andere mensen nodig.”

Uitgangspunten

De N-VA aanpak vertrekt vanuit volgende krachtlijnen:

• We doen een oproep om Leuvenaars bewuster te maken rond eenzaamheid in hun omgeving en we bieden trainingen aan voor actieve Leuvenaars om eenzaamheid beter te herkennen.
  • We ondersteunen bewonersinitiatieven die het probleem aanpakken.
  • We werken op buurtniveau samen met alle partners, ook met actieve Leuvenaars:
    • Zo willen we vragen aan de Gezinsbond om hun project uit Aalst ook in Leuven te starten. Daar gaan vrijwilligers van de gezelschapsdienst op bezoek bij eenzame mensen, volgens dezelfde principes als de oppasdienst van de Gezinsbond.
    • We stimuleren samenwerking tussen scholen, muziekscholen en rusthuizen.
    • We brengen alle 80-jarigen jaarlijks een huisbezoek.
  • We meten om te weten en engageren ons om het percentage eenzamen met 5% terug te dringen.

Centraal meldpunt

De Troyer: “Net zoals in de stad Rotterdam, zijn we van plan om in Leuven een meldpunt ‘Meld Isolement’ in het leven te roepen. Zo kan iedereen isolement signaleren en kunnen we het samen helpen voorkomen. We toetsen en volgen meldingen samen met alle partners op binnen de 24 uur.”

Studenten en senioren met elkaar verbinden

“We creëren de mogelijkheid voor studenten om op kot te gaan in woonzorgcentra op Leuvens grondgebied. Dat kan vandaag al in Heverlee, maar we willen dit graag uitbreiden. We baseren ons daarvoor op het project dat de Karel de Grote Hogeschool en de Stad Antwerpen gelanceerd hebben. ​Daar mogen studenten die minstens 2 weken in een woonzorgcentrum verblijven dat aan een gunstige huurprijs doen. Elke student vervult 5 uur gemeenschapsdienst”, zegt OCMW raadslid Erwin Verbeken.

“Die kan bestaan uit samen boodschappen doen met ouderen uit het rusthuis, een goed gesprek, samen een glas drinken of voorlezen. In Antwerpen kost een kamer in een WZC gemiddeld 300 euro per maand of 10 euro per dag. Daar zitten alle voorzieningen in, net als tv, wifi en zelfs bedlinnen.”

Daarnaast wil de N-VA studenten de kans geven om te blokken in lokale dienstencentra, en studentenverenigingen inschakelen. Zo is er in Leuven een studentenvereniging die allemaal kaartspellen doet, samen met het stadsbestuur zouden ze ook voor oudere Leuvenaars een kaartspelevenement kunnen  organiseren. En we bouwen het mooie project Casa Cura verder uit.

Virtueel buurtnetwerk dat echte contacten stimuleert

Hoplr is een buurtnetwerk dat buren aanzet mekaar offline te leren kennen. “Dit privaat sociaal netwerk per buurt dat focust op interactie tussen inwoners en hun engagement in de buurt is echt sociaal,” zegt Hilde De Troyer. “Buurtbewoners gebruiken het om spullen te lenen en te delen, een babysit te zoeken of initiatieven te lanceren.”

Hoplr buurten zijn geografisch afgebakend, vereisen adresverificatie en zijn dus besloten. Enkel bewoners hebben toegang tot de buurt en kunnen berichten plaatsen. “Maar ook in het kader van het project Zorgzame Buurten is dit een instrument waar we sterk in geloven. In Leuven zijn er in het Nieuw Kwartier spontaan al een 140 gezinnen aangesloten. Maar we zien veel meer potentieel als het stadsbestuur zich er ook achter zou scharen. Daarom stelde ik op de gemeenteraad voor om dit te onderzoeken. Leuven is dat als slimme stad aan zichzelf verplicht,” aldus Hilde De Troyer. www.hoplr.com

Contact en meer informatie: Lorin Parys, lorin.parys [at] n-va.be – 0476 45 34 01 en Hilde De Troyer 0477 23 95 59