137.750 euro voor restauratie Ladeuzebibliotheek

Op 15 februari 2022, over deze onderwerpen: Erfgoed

Stad Leuven ontvangt een premie voor de rennovatie van de Ladeuzebibliotheek. Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele zet het licht op groen voor het Leuvense restauratieproject en kent een bedrag van 137.750,62 euro toe. “Een bedrag dat ons authentiek stadcentrum opnieuw een upgrade geeft.” zegt fractieleider van N-VA Leuven Lorin Parys.

De bibliotheek op het Ladeuzeplein, gebouwd tussen 1921 en 1928, is sinds 1987 beschermd erfgoed. Het Vlaamse neorenaissance monument is in de Tweede wereldoorlog uitgebrand en vervolgens opnieuw gerestaureerd. Momenteel doet de bibliotheek dienst als centrale bib van de Katholieke Universiteit Leuven. Het gebouw is echter aan opknapwerk aangewezen. Daar komt met de premie van Vlaams minister Matthias Diependaele beweging in.

“Dankzij de standaardpremie kunnen eigenaars van onroerend erfgoed via een eenvoudige procedure snel een ondersteuning krijgen om hun erfgoed te onderhouden. Ik ben erg blij dat er massaal gebruik gemaakt wordt van deze regel om het erfgoed in goede conditie te houden. Dat is de beste manier om dure restauraties in de toekomst te vermijden.”, aldus minister Diependaele. Collega Lorin Parys, treedt de minister bij: “Historische gebouwen zoals in Leuven, hebben onderhoud nodig. Een stad die deze investeringen te lang uitstelt, is niet duurzaam. Daarom ben ik verheugd dat de Vlaamse Regering de stad ondersteunt in de restauratie van erfgoed.”. Onder meer het herstellen van smeedijzeren gevelankers, dakkapellen, goten en duivenwering staan op de planning.

Lorin Parys (fractieleider N-VA)
M. 0486/37 24 27
E. lorin.parys [at] n-va.be