Toeristen genieten van Leuven, maar besteden minder aan winkelen en horeca. N-VA roept op tot meer ambitie.

Op 5 oktober 2023, over deze onderwerpen: Toerisme
Grote Markt Leuven

Toerisme Vlaanderen voerde samen met de toeristische dienst van Leuven een onderzoek uit naar het verbruik en de tevredenheid van dagtoeristen en verblijftoeristen.

Tussen april 2022 en maart 2023 werden in Leuven 251 verblijfstoeristen en 453 dagtoeristen bevraagd. Het onderzoek geeft inzicht in het profiel van Leuvense bezoeker en zijn motivatie om de stad te bezoeken. Ook de tevredenheidsscore is één van de conclusies uit het vijfjaarlijks onderzoek. De Stad Leuven beperkte zich in zijn persbericht tot het rapport voor Leuven. Ze gaf zichzelf daarbij een grootste onderscheiding. Omdat het om een vergelijkend onderzoek tussen de kunststeden gaat, onderzochten N-VA raadsleden Warny, Dedeurwaerder en Debyser de cijfers wat grondiger. Het laag bestedingsbedrag in Leuven valt daarbij op.

Raadslid Katia Warny: “We vergeleken de scores met die van de andere kunststeden: Antwerpen, Gent, Mechelen, Brussel en Brugge. Wat het verblijfstoerisme betreft valt het op dat Leuven minder jongeren aanspreekt en meer gepensioneerden. We scoren beduidend lager op winkelen, gegidste wandelingen en gastronomische beleving. Men gaat minder winkelen en er wordt minder gekocht. Men doet minder terrasjes en koopt minder bier. Qua toegankelijkheid voor mensen met een beperking scoren we ook iets lager tegenover andere steden.”

Raadslid Katelijne Dedeurwaerder: “Het cijfer dat het meest opvalt in de vergelijking is het bestedingsbedrag. In Leuven wordt per dag maar 22 euro uitgegeven aan horeca bezoek, terwijl dit in Gent 44 euro bedraagt. Ook als we alle uitgaven optellen komen we aan het laagste bestedingsbedrag in Leuven: In Gent is dat 163 euro, in Antwerpen 160 euro, in Mechelen 157 euro, in Brugge 154 euro, in Brussel 145 euro en in Leuven slechts 119 euro. De tevredenheid is inderdaad erg hoog met 8.69 maar dit is de gemiddelde score voor de kunststeden; Mechelen en Gent halen bijna een felicitatie!”

Fractieleider en Lijsttrekker Zeger Debyser: “Wat het dagtoerisme betreft, zit onze score met 8.55 wel hoger dan het gemiddelde van 8.32 maar scoren we minder dan Brugge en Gent. Ook hier zien we een besteding van slechts 29 euro per dag. Dit is het laagste bedrag van de kunststeden samen met Mechelen. Er wordt minder gewinkeld en minder op café gegaan. Het lage bestedingsbedrag van verblijfs- en dagtoeristen valt op. Wij stellen overleg met handelaars en horeca voor. We doen het goed, maar het kan altijd beter. We mogen gerust wat ambitieuzer zijn op dit vlak.”

Contacteer:

• Fractievoorzitter en lijsttrekker Zeger Debyser : 0491/22 71 52 - zeger.debyser [at] leuven.be
  • Katia Warny: 0497/21.20.89 - katia.warny [at] n-va.be
  • Katelijne Dedeurwaerder : 0478/36.11.36 - katelijne.dedeurwaerder [at] n-va.be