Sticker geeft aan waar toiletten beschikbaar zijn

Op 15 december 2022, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

Een toilet vinden dat voor iedereen toegankelijk is, is niet altijd even eenvoudig. Daarom wil N-VA Leuven het aanbod aan openbare toiletten uitbreiden met behulp van een raamsticker.

Voor veel mensen is het belangrijk om snel toegang te hebben tot een toilet, denk maar aan mensen met darm- en blaasproblemen. Maar ook voor kleine kinderen en een deel van de senioren is het niet zo mogelijk om lang te moeten zoeken naar een toegankelijk toilet. In Leuven zijn er wel een heel aantal openbare toiletten, maar deze zijn vaak gelegen in openbare gebouwen, die niet meer vrij toegankelijk zijn na de openingsuren.

Debby Appermans (gemeenteraadslid N-VA Leuven): “Heel wat horeca- en handelszaken hebben een toilet dat vrij gebruikt mag worden, maar het is door de passanten vaak niet geweten. Daarom stel ik voor dat het stadsbestuur in Leuven een sticker ter beschikking stelt die handelszaken op hun raam kunnen hangen om aan te geven dat hun toilet openbaar gebruikt mag worden. Hierbij kan eventueel ook aangeduid worden of het toilet rolstoeltoegankelijk is. In Mechelen is dit N-VA-voorstel alvast positief onthaald door het stadsbestuur en de horeca.”

Frieda Aerts (gemeenteraadslid N-VA Leuven): “Wanneer een marktdag op een feestdag valt, is het ook moeilijk om een toilet te vinden, omdat vele horecazaken dan gesloten zijn. Op de wekelijkse marktdagen een openbaar toilet voorzien, zou ook heel wenselijk zijn ”.

Debby Appermans  (gemeenteraadslid)
E. debby.appermans [at] n-va.be